Heeft u een goede CIO?


Het hoeft zo langzamerhand geen betoog meer dat ICT van groot belang is voor een goede zorg. Waren er enkele jaren geleden nog wel enkele sceptici te vinden, inmiddels is die tijd al lang voorbij. Voor een bedrijfsvoering die deze naam echt verdient, is automatisering een voorwaarde.

Dat neemt niet weg dat ICT op verschillende manier kan worden ingezet. De twee uitersten zijn het zo goed mogelijk op orde houden van de bestaande systemen versus het volledig opnieuw inrichten van alle processen en het gehele zorgsysteem. Een goed beheer versus een complete disruptie dus. Daar tussenin is de optie te vinden van het verbeteren van de bestaande systemen, zonder het allemaal op een compleet andere manier te doen.

Meer, beter, anders

De kernwoorden van deze drie manieren om ICT toe te passen zijn meer, beter en anders. Om een zorginstelling goed te laten functioneren heb je ze alle drie nodig. Eigenlijk vraagt dat ook om drie verschillende Chief Information Officers (CIO's). In het boek 'Het verschil maken bij digitale transformatie' noemen mijn collega's Antoon van Luxemburg en Karin Zwiggelaar deze CIO's achtereenvolgens CIO 1.0, CIO 2.0 en CIO 3.0. Nummer 1 is van mee, nummer 2 van beter en nummer 3 van anders.

Nogmaals - het is van belang dit te benadrukken - in elke zorgorganisatie heb je alle drie hard nodig. Zonder iemand die de ICT laat werken, kun je niet. Zonder iemand die bestaande systemen beter en efficiënter laat functioneren, kun je evenmin. Maar je hebt ook iemand nodig die naar de toekomst kijkt, die de zorg volledig wil opschudden als dat nodig is. Bijvoorbeeld door het centraal stellen van de patiënt, zoals het UMC Utrecht heeft gedaan bij zijn patiëntenportaal.

Niemand kan alles

In een ideale wereld combineert een CIO al deze eigenschappen in één persoon. Maar de kans dat je zo iemand aantreft, is natuurlijk niet zo groot. Niemand kan alles tenslotte. Maar je kunt er wel voor zorgen dat alle eigenschappen in de organisatie zijn vertegenwoordigd, zodat de instelling als geheel wel over alle noodzakelijke eigenschappen beschikt.

Hoe dat zijn beslag krijgt, dat vertel ik u graag de volgende keer.



Terug naar het overzicht

Gerelateerde publicaties

Laatst is een mooi boek verschenen van twee collega's. Het heeft als titel 'Het verschil maken bij digitale transformatie', en ik zit al een paar avonden lang met het boek op de bank. Het gaat over Google en het luxe modemerk Burberry, dat met behulp van een uitgekiende social mediastrategie weer helemaal in de lift zit. 

Lees verder