IT-sourcing Compass Cure

IT-sourcing Compass Cure


15 juni 2014

Met de stijgende behoefte aan ICT-diensten wordt het voor steeds meer ziekenhuizen moeilijker om het ICT-hoofd boven water te houden. Om ziekenhuizen te helpen met het opstellen van een sourcingsstrategie voor ICT-diensten heeft M&I/Partners een ICT-sourcing Compass Cure ontwikkeld.

Zelf doen of uitbesteden?Met de stijgende behoefte aan ICT-diensten wordt het voor steeds meer ziekenhuizen moeilijker om het ICT-hoofd boven water te houden. Hoe kom je aan voldoende gekwalificeerd personeel om 24/7 ICT-diensten te garanderen? Hoe moderniseer je je werkplekdiensten als een groot deel van de menskracht opgaat aan de EPD/ZIS-implementatie en/of -optimalisatie? Hoe zorg je dat ICT-management en -bestuurders zich kunnen bezighouden met ICT-innovaties rond patiëntparticipatie in plaats van het vervangen van een opslagsysteem? Waar kan de markt helpen? Wanneer is het verstandiger het werk zelf te blijven doen?

ICT-sourcing Compass Cure

Om ziekenhuizen te helpen met het opstellen van een sourcingsstrategie voor ICT-diensten heeft M&I/Partners een ICT-sourcing Compass Cure ontwikkeld. Dit kompas combineert een scan van de bestaande situatie (ICT-infrastructuur, applicatielandschap, projectportfolio, governance) met zorgstrategische keuzes (ontwikkeling van het medische portfolio, samenwerkingsverbanden en fusies, organiseren van patiëntparticipatie).

De combinatie van de scan en strategische analyse levert een concreet overzicht van uitbestedingskansen en bedreigingen voor úw ziekenhuis. M&I/Partners combineert hierbij haar kennis van de zorgmarkt met haar actuele kennis (van ontwikkelingen) bij potentiële uitbestedingspartners. 

Ad hoc uitbesteden leidt tot teleurstelling

Ervaringen met uitbesteden zijn wisselend. Veel ziekenhuizen hosten hun website bij een externe partij en ook de registratie van ziekteverzuim wordt regelmatig gedaan via een online service. Dit laatste is opmerkelijk te noemen omdat ziekenhuizen vaak huiverig zijn om de bewerking van patiëntgegevens aan derden over te laten. Daarnaast wordt uitbesteden vaak gezien als financieel onhaalbaar en risicovol.

Uitbesteden omdat de eigen ICT-organisatie, door gebrek aan menskracht of specifieke kennis, een (nieuwe) dienst niet kan leveren leidt tot een spaghettistructuur van uitbestedingscontracten. Een dergelijke structuur is lastig te beheren, risico’s zijn moeilijk te managen en het leidt tot suboptimale (en dus onnodig dure) oplossingen. 

Advies en realisatie

M&I/Partners geeft niet alleen advies. Wij nemen graag verantwoordelijkheid voor onze adviezen en zijn in staat de sourcingsstrategie te realiseren, of dat nu het realiseren van insourcing, outsourcing, co-sourcing of outtasking betekent. Voor M&I/Partners is outsourcen geen walhalla, wel een realistisch alternatief.




Meer weten wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van sourcing?