Alles heeft tijd nodig. Ook een verhuizing

Alles heeft tijd nodig. Ook een verhuizing


17 maart 2015

Ik wist het eigenlijk meteen, op m'n eerste werkdag bij M&I/Partners, nu bijna vier jaar geleden. Het bedrijf was gevestigd in een prachtig historisch pand, aan de rand van een al even fraaie historische binnenstad, maar als kantoor van een adviesbureau was het niet geschikt. Te donker, met al die smalle ramen die van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed niet mochten worden vergroot. En vooral: teveel kamers.

Het pand was een voormalige kazerne, met een grote vergaderzaal en zo'n twintig kleinere werkruimten, die elk plaats boden aan twee, hooguit drie medewerkers. De interactie tussen onze professionals bleef daardoor beperkt. Je kwam niet zo snel op het idee om bij een collega binnen te stappen met een vraag, of om gewoon even een praatje te maken. En als je wel op het idee kwam, voelde het soms aan als een lichte vorm van huisvredebreuk.

Gebundelde denkkracht

Het gevolg van dit alles was dat je meestal maar bleef zitten waar je zat, achter je eigen bureau. Dat was niet goed, want de meerwaarde van een bedrijf als het onze is juist gelegen in de gebundelde denkkracht - anders huur je wel een zzp'er in tegen een iets lager tarief. Gebundelde denkkracht valt soms te sturen, met een heidag of een speciale vergadering of een ander evenement, maar soms ook ontstaat het vanzelf, tijdens een toevallige ontmoeting. En die toevallige ontmoetingen vonden in het oude pand te weinig plaats.

Verhuizen dus. Er zat niets anders op. Maar we hebben er de tijd voor genomen, om precies te zijn 3,5 jaar. Want een verstrekkende beslissing als een verhuizing van een heel bedrijf neem je niet zomaar van de ene dag op de andere. Dat is het beste recept om een aantal zeer gewaardeerde medewerkers kwijt te raken. Mensen zijn gehecht aan hun werkplek, het pand maakt gevoelsmatig deel uit van de bedrijfscultuur en dan zijn er nog de praktische overwegingen, zoals de reistijd naar een nieuwe locatie.

Vijftien collega's

Dergelijke overwegingen moeten de ruimte krijgen, anders krijg je zo'n verhuizing niet voor elkaar. In ons geval hebben we er 3,5 jaar over gedaan. 3,5 jaar overtuigen, argumenteren, communiceren (zij het met mate), overleggen met de verhuurder en zoeken naar een nieuwe plek. Inmiddels hebben we die nieuwe plek gevonden, en het is een grote stap vooruit. Vanuit de ruimte waar ik deze column schrijf, zie ik door de glazen wanden zeker vijftien collega's druk aan het werk. Straks kan ik bij elk van hen aankloppen als ik iets te bespreken heb.

Waarom vertel ik dit verhaal? Niet om de loftrompet te steken over ons bedrijf, al ben ik er natuurlijk reuze trots op wat we allemaal voor elkaar krijgen. Wat ik eigenlijk wil zeggen is dit: een transformatie heeft tijd nodig, en aandacht. Of het nu om grote ICT-projecten gaat, waar we ons dag-in-dag-uit mee bezig houden, of om het vinden van een kantoor waar we dat werk op een optimale manier kunnen doen.

Paul de Kort




Digitaliseren is inmiddels normaal. Maar waar begint u en welke keuzes maakt u?



Wij adviseren en begeleiden u bij het ontwikkelen van een digitale strategie en dienstverlening!

Ontdek hoe het digitaal anders kan
M&I/Partners gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website, geeft u akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Sluit deze melding