Een nieuwe werkplek en het menselijk tekort

Een nieuwe werkplek en het menselijk tekort


25 mei 2015

Bij een klant een nieuwe werkplek inrichten, zoals wij dat noemen, lijkt eenvoudig. Je installeert de nodige software op de laptop en de andere apparaten van een medewerker, je geeft een korte, duidelijke uitleg, je geeft aan altijd bereikbaar te zijn bij eventuele vragen, je schudt vriendelijk een hand en gaat weer verder. Klaar is Kees. Want zo moeilijk kan het allemaal toch niet zijn.

Helaas: zo moeilijk is het soms wel. Soms begrijpt zo’n medewerker, ondanks je uitleg en ondanks je bereidheid om telefonisch vragen te beantwoorden, toch niet precies wat hij of zij moet doen. En dan valt zo iemand maar al te makkelijk terug in oude gewoonten. Dan is er een prachtig communicatiesysteem geïnstalleerd met talloze mogelijkheden, en wordt er toch maar weer terug gegrepen op Skype, omdat men dat tenminste begrijpt. En dat is jammer, want op die manier betaalt de meerwaarde van ICT zich onvoldoende uit.

Geduld en begrip

Wat gaat er in zo’n geval precies mis? Met de technische kennis van de adviseur heeft het waarschijnlijk niets te maken, want daarmee zit het ongetwijfeld wel goed, het is tenslotte zijn vak. Aan de bereidheid van de medewerker om de nieuwe technologie te gebruiken, zal het ook niet liggen, want de meeste mensen zijn best bereid om nieuwe technologie te passen als ze begrijpen wat dat op termijn voor voordelen kan bieden.

Qua intentie en vakkennis is er dus niets aan de hand. Wat er ontbreekt, is iets anders. Wat ontbreekt, is inzicht in de manier waarop mensen nieuwe kennis tot zich nemen. Dat gaat niet zoals je als techneut soms graag zou willen: met een korte handleiding, één keer voordoen en klaar. Het overdragen van nieuwe kennis en vaardigheden heeft tijd nodig en aandacht. Daar is geduld voor nodig en begrip voor het feit dat niet iedereen op dezelfde manier leert.

Diploma’s en cijfers

De hiervoor benodigde sociale vaardigheden zijn voor een adviseur ten minste even belangrijk als vakkennis en technisch inzicht. Daarom proberen we als bureau onze adviseurs juist daarop te selecteren. Diploma’s, cijfers en referenties – al die meetbare kwalificaties zijn van groot belang. Zonder dat gaat het niet. Maar onze adviseurs moeten meer kunnen. Ze moeten iets begrijpen van menselijke communicatie, van menselijk handelen, en misschien zelfs wel iets van het menselijk tekort.

Veel gevraagd misschien: én een hoge mate van technische vakkennis én een hoge mate van sociale vaardigheden ten toon kunnen spreiden. Misschien zelfs wel een beetje te veel gevraagd.

Goed nieuws

Maar gelukkig is er goed nieuws: sociale vaardigheden zijn te trainen, net als bijvoorbeeld presenteren en spreken in het openbaar. Net als bij presenteren en spreken in het openbaar gaat het bij sociale vaardigheden om het maken van contact. Wat zegt die ander nu echt? Wat begrijpt hij of zij nog wel, en wat niet meer? En hoe zorg je ervoor dat je boodschap dan toch overkomt?

Als je bereid bent naar een ander te luisteren en een antwoord te zoeken op zijn of haar vragen, dan ben je al een heel eind op weg.

Paul de Kort




Digitaliseren is inmiddels normaal. Maar waar begint u en welke keuzes maakt u?



Wij adviseren en begeleiden u bij het ontwikkelen van een digitale strategie en dienstverlening!

Ontdek hoe het digitaal anders kan
M&I/Partners gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website, geeft u akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Sluit deze melding