De kerstboom die niet kwam

De kerstboom die niet kwam


15 december 2015

Het was enkele jaren lang een mooie traditie bij ons bedrijf. Bij wijze van eindejaargeschenk kregen alle medewerkers van M&I/Partners een kerstboom thuisbezorgd. Een ideale oplossing voor het jaarlijkse kerstpakketprobleem. Het werd gewaardeerd, het was eenvoudig uitvoerbaar en het voorkwam dat er allerlei blikjes delicatessen een kwijnend bestaan tegemoet gingen in diverse voorraadkasten. Een prima idee dus, waar we volgens mij nog jaren mee voort konden.

Groot was dan ook mijn verrassing toen enkele weken terug duidelijk werd dat we dit jaar een ander kerstcadeau zouden krijgen. Ergens had iemand besloten dat het tijd was voor verandering. En ik was niet geconsulteerd.

Thuis mopperde ik erover tegen mijn vrouw.

‘Maar jij bent toch de baas daar?’ informeerde ze vriendelijk.

‘Jaja,’ antwoordde ik.

‘Ga je daar dan niet over?’

‘Eh, nee. Blijkbaar niet.’

Mislukken portal

Het zat me een paar dagen dwars, die afgedankte kerstboom, tot ik in de krant een opmerkelijk verhaal las over het mislukken van een groot ICT-project bij het UWV. Een nieuw portal voor werkzoekenden bleek op een fiasco te zijn uitgelopen, en de journalist onderzocht hoe dat zo had kunnen lopen.

In het artikel kreeg de ICT-leverancier, een gerenommeerd internationaal bedrijf, er flink van langs. Weinig presteren voor veel te veel geld, daar kwam de kritiek in grote lijnen op neer.

Daar zal zeker een grond van waarheid inzitten, maar ik vrees dat er meer aan de hand was. Mijn idee is dat er een weeffout zit in het systeem dat tot zo'n opdracht leidt. Iedereen is bang dat er iets mis zal gaan, dat de kosten uit de hand lopen of dat de portal niet zal werken of allebei, en dus wordt een zeer gedetailleerde opdracht geformuleerd waarin alles minutieus wordt vastgelegd.

Voortschrijdend inzicht

Vervolgens gaat men aan de slag, en wat gebeurt er dan? U raadt het al, de dingen lopen anders dan gedacht. De politiek wil dit, de opdrachtgever wil dat, en intussen ontwikkelt de techniek zich in een razendsnel tempo.

Voortschrijdend inzicht, heet dat, en als het goed is wordt er in een project met voortschrijdend inzicht rekening gehouden. Maar bij de portal van het UWV gebeurde dat dus niet. Alles was tot in detail dichtgetimmerd, en de manoeuvreerruimte was nihil. Nieuwe afspraken maken betekende een nieuwe aanbesteding, en dat wilde natuurlijk geen mens. Het resultaat van dit alles? Precies wat men probeerde te voorkomen. Een uit de hand gelopen budget en een portal die niet werkt.

Ondanks deze sombere inzichten legde ik de krant tevreden weg. Want ineens dacht ik weer aan die kerstboom die we dit jaar niet krijgen. Eigenlijk kon ik dat alleen maar toejuichen, realiseerde ik me ineens. Het is niet goed om zaken van bovenaf tot in detail vast te leggen, of het nu om een megaproject gaat of om een kerstcadeau. Er moet ruimte zijn om de dingen op de werkvloer anders te doen dan je vooraf van plan was. Anders wordt het een logge, trage organisatie, die niet kan waarmaken wat-ie belooft, en waar niemand dus wil werken. Ik in elk geval niet.

Ik wens u fijne feestdagen!

Paul de Kort




Digitaliseren is inmiddels normaal. Maar waar begint u en welke keuzes maakt u?



Wij adviseren en begeleiden u bij het ontwikkelen van een digitale strategie en dienstverlening!

Ontdek hoe het digitaal anders kan
M&I/Partners gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website, geeft u akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Sluit deze melding