Pas op voor de CIO 3.0

Pas op voor de CIO 3.0


27 juni 2016

Het is de laatste tijd een buzzword: CIO 3.0. Mijn collega's Antoon van Luxemburg en Karin Zwiggelaar schreven er een mooi boek over. De CIO 3.0 is in veel beschouwingen een ware held: hij stimuleert, is een sparring partner, heeft oog voor de realiteit en tegelijkertijd een visie op de toekomst, en hij weet ook nog de techniek vlekkeloos te regelen. Een schaap met vijf poten dus. Wie wil dat nou niet?

 Toch zijn er bij het fenomeen CIO 3.0 wel enige kanttekeningen te plaatsen. Dat begint eigenlijk met die vijf poten. We weten allemaal dat zo’n schaap niet bestaat. Niemand is stimulator, sparring partner, realist, visionair en supertechneut ineen. Ook de CIO 3.0 dus niet.

De lat hoog

Tot zover niets aan de hand. Het kan immers nooit kwaad de lat hoog te leggen, en achteraf te concluderen dat we met z’n allen in elk geval een eind in de goede richting zijn gekomen.

Wat me wel opvalt is dat de discussie over invulling van de CIO-functie zich in de praktijk nog te vaak toespitst op de technische kennis van de (voorheen) ICT-manager. Als je maar genoeg weet van de techniek dan kun je je ‘medebestuurders’ prima uitleggen wat ze nodig hebben. Hoe je hun problemen oplost dus. Belangrijk om de boel goed in de lucht te houden -eerder een CIO 1.0-, maar niet voldoende voor de CIO 3.0.

Beginjaren

Dat doet mij denken aan de beginjaren van de grootschalige ICT, in de jaren tachtig, toen ik met dit vak begon. Alles draaide destijds om de techniek. Niet zo vreemd, want er werd de ene ontdekking na de andere gedaan, waar iedereen natuurlijk razend enthousiast over was, de ontdekkers voorop.

Al snel bleek echter dat het zo niet werkte. Als je de vraag van de klant niet centraal stelt, dan bied je oplossingen aan die jou zelf een goed gevoel geven, maar waar de opdrachtgever weinig aan heeft. Zonde van de tijd en van het geld.

Commissie-Elias

Langzaam maar zeker is dat inzicht de afgelopen decennia doorgedrongen, zowel bij opdrachtgevers als bij ontwikkelaars. De commissie-Elias, ingesteld door de Tweede Kamer, gaf er vorig jaar nog weer eens blijk van. Zoek naar het probleem, bedenk daar een oplossing voor en kijk dan pas hoe je de techniek gaat regelen. Mijns inziens, dat zal duidelijk zijn, de enige juiste volgorde.

Eerst de techniek doorgronden, dan pas verder kijken: niet doen, is mijn advies. Zo zit de wereld niet in elkaar. Een CIO 3.0 heeft meer nodig zoals soft skills en kennis van het primaire proces. De kandidaat CIO 3.0 die daar blijk van geeft, krijgt mijn onvoorwaardelijke steun.

Paul de Kort




Bent u klaar voor de digitale mogelijkheden?



Wij ondersteunen u met uw digitale strategie, digitaal leiderschap, optimale ICT-organisatie en de bijbehorende besturing en governance.

Ontdek hoe het digitaal anders kanofMeer kennis opdoen
M&I/Partners gebruikt cookies en verzamelt daarmee informatie over het gebruik van de website onder andere om deze te analyseren en te verbeteren. Door gebruik te maken van deze website, geeft u akkoord te zijn met het gebruik van cookies.
Sluit deze melding