Home | Werken bij | Contact
Al het nieuws
Blogs
Jubileum 2015

Minder mensen, minder regels - Uitgesproken Paul de Kort #36

9 november 2017

Stel, je hebt ergens een probleem. Bijvoorbeeld in mijn vakgebied, het outsourcen van ICT-diensten van grote overheidsorganisaties.

Dat dergelijke projecten complex zijn, kunt u zich waarschijnlijk wel voorstellen. Er spelen veel belangen mee, soms conflicterend. Er zijn veel mensen bij betrokken. De kosten zijn aanzienlijk. Het is publiek geld, dus de aandacht van pers en politiek is verzekerd. En zo zijn er nog wel wat omstandigheden die de zaak ingewikkeld kunnen maken.

Rapen zijn gaar

Eigenlijk is het dus geen wonder dat zo’n project af en toe de bocht uitvliegt. Er gaat iets mis, en de rapen zijn gaar. Iedereen is boos, iedereen geeft een ander de schuld of is naarstig op zoek naar een persoon die een oplossing kan verzinnen.

De persoon die deze oplossing moet verzinnen, pakt het vervolgens vaak verkeerd aan. Een standaardreflex in dergelijke situaties is namelijk dat er meer moet gebeuren. Meer mensen die zich ermee bemoeien. Meer regels die moeten worden nageleefd. Meer controle. Meer geld.

Jammer genoeg werken dergelijke oplossingen zelden of nooit. Meer mensen, meer regels en meer controle maken het probleem juist vaak groter.

Ruzie met partner

Vergelijk het eens met een huwelijk. Ook daar kunnen zich problemen voordoen, er zijn maar weinig mensen die daarmee geen ervaring hebben. In de praktijk blijkt dat die problemen soms knap lastig zijn. Maar je kunt niet volhouden dat het helpt als meer mensen zich ermee gaan bemoeien, of dat er meer regels moeten worden nageleefd. Stelt u zich eens voor: ruzie met uw partner, die vervolgens een Product Diensten Catalogus ter hand neemt om te kijken wat ook alweer precies de afspraken waren.

Een oplossing zit ‘m dus niet in meer. De oplossing zit ‘m in minder. Minder betrokkenen en minder regels. Maar dat alles wel op basis van vertrouwen en een goede communicatie.

Uit elkaar

Als er problemen zijn, ga dan met elkaar in gesprek. Hoe lossen we dit op? Wat kunnen we redelijkerwijs van elkaar verwachten? Omdat iedereen uiteindelijk hetzelfde doel nastreeft – een geslaagd project – moet je daar uit kunnen komen.

Een enkele keer lukt het – net als bij een huwelijk – niet. Dan moet je uit elkaar gaan, hoe moeilijk dat ook is. Maar zo’n scenario komt zelden voor, is mijn ervaring. Bij het outsourcen van ict tenminste, want over het huwelijk laat ik me nu maar even niet meer uit….

Paul de Kort

Neem voor meer informatie over de mogelijkheden en oplossingen van outsourcing contact met mij op:

paul.de.kort@mxi.nl

Lees mijn andere blogs op mijn persoonlijke pagina.


VINDEN
DELEN
Nieuws
Mijn Zorg Log wint de Computable Award 2...
10 tips uit de praktijk: client-side enc...
Uitstel omgevingswet is een zegen!
ICT-kosten gemeenten stijgen met 10%
Administratieve capaciteit zorgaanbieder...

Ervaringen
Zaans Medisch Centrum - Efficiënte ICT ...
UWV - Infrastructurele health-check Poli...
Gemeente Dalfsen kan vooruit met nieuwe ...
Gemeenten Heerhugowaard en Langedijk - E...
De ontwikkeling van de gemeente Urk

Publicaties
Beleidsambtenaar is informatieadviseur v...
Informatieveiligheid: Chefsache!
Wat vraagt de Omgevingswet van overheden...
Ziekenhuizen outsourcen steeds meer ICT
Jaarboek M&I/Partners

Contactpersoon
Paul de Kort

Bezoekadres
Sparrenheuvel 32
3708 JE Zeist

Postadres
Postbus 477
3700 AL Zeist

T (030) 2 270 500
E info@mxi.nl
I www.mxi.nl
Benchmarks M&I/Partners
ICT Benchmark Care
ICT Benchmark Gemeenten
ICT Benchmark GGZ
ICT Benchmark Woningcorporaties
ICT Benchmark Ziekenhuizen
Benchmark Medische Technologie Ziekenhuizen

Overige Benchmarks
Benchmark Financiële Functies Woningcorporaties
Benchmark Klant Contact Center Woningcorporaties
IT-Happiness Benchmark
Volg ons
Ook werken bij M&I/Partners?
Mensen
Contact

Privacybeleid
Voor de pers