Patiëntparticipatie

Patiëntparticipatie


M&I/Partners adviseert en begeleidt zorginstellingen om de kwaliteit van de zorg (nog) verder te verbeteren. Dat kunnen we niet alleen. De stem van de patiënt is onmisbaar in het huidige digitale zorglandschap. Om de patiënt een stem en regie te geven in het eigen zorgproces, is een goede informatievoorziening en ICT cruciaal. Wij adviseren én begeleiden u bij het opstellen van uw digitale strategie, de daarbij passende ICT-inrichting en zorgen dat u patiënten actief kan laten participeren in het eigen zorgproces.

Goed geïnformeerde patiënten/cliënten maken vaak beter en sneller de juiste keuze. Hierdoor verbetert de kwaliteit, wordt het zorgproces verkort en kosten bespaard. Maar hoe zorg je ervoor dat de patiënt ook echt participeert? Dit doen wij door diverse (digitale) werkwijzen en technologieën met elkaar te verbinden om zo samen te werken met onze klanten én haar omgeving aan een patiëntgericht, kwalitatief en toekomstbestendig zorgstelsel. Wij dragen onze kennis over het betrekken van patiënten actief over aan onze klanten zodat zij zelf in staat zijn de patiënten in volgende projecten te betrekken.

Patiëntparticipatie is maatwerk

Patiëntparticipatie kan op vele manieren worden georganiseerd. Wij zoeken telkens naar een maatwerkoplossing waarin we de behoefte en mogelijkheden van u, het vraagstuk en de omgeving zorgvuldig meenemen. Samen komen we tot duurzame adviezen die u in staat stelt deze interactie met de patiënt in het vervolg zelf te organiseren. Wij hebben patiëntparticipatie ervaring met onder andere:

  • Patient journeys
  • Voice of the customer (interviews met video etnografie)
  • Dilemma spel (serious gaming)
  • Bijeenkomsten, focusgroepen en World cafés
  • Visie sessies
  • Het juist betrekken en inzetten van cliëntenradenen

 

Patiëntparticipatie oplossingen

Wij zijn ervan overtuigd dat de zorg juist wordt verbeterd door de juiste toepassing en inrichting van ICT. Wij adviseren en begeleiden zorginstellingen om patiënten/cliënten actief te laten participeren in zijn eigen zorgproces. Enkele van onze werkende oplossingen zijn:

  • Patiënt ervaring dag
    Wanneer u de patiënt een nieuwe rol wil geven in uw ziekenhuis dan is het noodzakelijk de behoefte van de patiënt in kaart te brengen. Wij zetten samen met u een patiëntgericht programma op dat aansluit bij uw wensen, die van uw omgeving en initiëren de interactie met de patiënt en de organisatie.
  • Visie patiëntparticipatie
    De participerende patiënt is niet meer weg te denken in het huidige digitale zorglandschap. Maar welke insteek kiest u? Wat is uw patiëntparticipatie visie en ambitie? Maar ook, hoe stuurt u hierop? Wij adviseren u hierbij. Samen kijken we naar de organisatie en de ambitie en stellen en plan op voor de organisatie om de patiëntparticipatie vorm te geven én uit te voeren.
  • VOC-training (train de trainer)
    Interventies zijn zo goed als je ze doet. Wij hebben kennis van en ervaring met diverse methodieken om de patiënt een stem te geven. Deze kunnen we u ook leren zodat de organisatie die kan inzetten. Heeft u de ambitie om de patiënten te betrekken maar weet u nog niet hoe? Wij helpen u op weg met verschillende trainingen.

    Carla Icking, teamleider communicatie en Angelie Luijten, functionaris patiëntenparticipatie, Gelre Ziekenhuizen:
    "Luisteren naar de patiënten is een must voor ons als ziekenhuis. VOC is een mooi instrument om een zinvolle dialoog op gang te brengen. VOC zorgt voor extra motivatie om het veranderingsproces samen met patienten in gang te zetten. Je weet waar je het voor doet. Een filmpje met mensen die hun ervaring delen over hun gezondheid raakt iedereen." 

VIPP-programma

Binnen diverse ziekenhuizen werken wij aan de realisatie van patiëntparticipatie en het VIPP-programma in de rol van projectleider, kwartiermaker, implementatiemanager of interim-manager.

  • Kwartiermaker
    Wanneer het VIPP-programma opgesteld wordt, is het inrichten van de juist governance en ICT en cruciaal. De keuzes die u als ziekenhuis maakt hebben gevolgend op de processen van de artsen, de bedrijfsvoering maar ook op de rol van de patiënt. Wij adviseren én begeleiden u bij het opstellen van uw digitale strategie én de daarbij passende ICT-inrichting.
  • Projectimplementatie
    Als projectleider, adviseur en implementatiemanager ondersteunen wij ziekenhuizen bij de uitvoering en implementatie van het VIPP-programma. M&I/Partners heeft een gestandaardiseerd plan van aanpak ontwikkeld dat de volledige VIPP-subsidie ondersteunt. Onze adviseurs beschikken over ruime kennis van medicatie, patiëntenportalen en de Basisgevensset Zorg.



Maak kennis met





Na de EPD-implementatie gaan we verder



Het juist benutten en optimaliseren van het EPD verbetert de kwaliteit en veiligheid van de zorg!

Haal meer uit uw EPDofBekijk onze publicaties

Relevante case

Gelre Ziekenhuizen live met BeterDichtbij

Gelre Ziekenhuizen live met BeterDichtbij

Het ziekenhuis in je hand. Met de app van BeterDichtbij kunnen patiënten van Gelre Ziekenhuizen beveiligd communiceren via de mobiele telefoon of computer met het ziekenhuis. Ingeborg Kan werd gevraagd de uitrol te begeleiden.

Lees meer

Relevante kennis

Informatie-uitwisseling in de zorg moet geen strafwerk zijn
23-05-2018

Informatie-uitwisseling in de zorg moet geen strafwerk zijn

Lees meer
Privacy patiënten: de lessen van Barbiegate
15-05-2018

Privacy patiënten: de lessen van Barbiegate

Lees meer