Succesvolle optimalisatie Elektronisch Cliënten Dossier bij Opvoedpoli

Succesvolle optimalisatie Elektronisch Cliënten Dossier bij Opvoedpoli

De Opvoedpoli, een organisatie voor basis- en specialistische jeugd-GGZ, jeugd- en opvoedhulp, werkte een half jaar met hun nieuwe ECD en schakelde de hulp in van M&I/Partners om ervaren problemen op te lossen. Ies van Rij heeft als programmamanager van het Verbeterprogramma Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) in zeven maanden tijd met alle betrokkenen ruim 60 verbeterpunten gerealiseerd. 

Verbeterprogramma ECD

De Opvoedpoli jeugd GGZ en jeugdhulp werkte een half jaar met hun nieuwe ECD en wilde het gebruik daarvan voor zowel de behandelaren als ondersteunende diensten significant verbeteren. Van Rij kreeg als programmamanager Verbeterprogramma ECD de taak dit project tot een succesvol einde te brengen in nauwe samenwerking met interne werkgroepen. Hij is aan boord gebracht door zijn specifieke kennis van ICT, verandermanagement en de businesskant. 

Resultaat

Het Verbeterprogramma ECD is met succes binnen zeven maanden doorlopen. De functionaliteit van het ECD, inrichting van het ECD, de werkprocessen van medewerkers, de organisatie van de ICT ondersteuning, de ICT-infrastructuur, conversie vanuit het oude ECD en de facturatie & zorgadministratie zijn op meerdere punten verbeterd. 

Het gebruiksgemak van het ECD is op bijna alle van de vooraf vastgestelde 87 knelpunten verbeterd. De grootste uitdaging, waar nog door de staande lijnorganisatie aan doorgewerkt wordt, is de traagheid van de ICT-werkplek bij de Opvoedpoli. Daarnaast is en blijft een uitdaging voor De Opvoedpoli om de gestructureerde aanpak en het steeds positievere gevoel van gebruikers vanuit het Verbeterprogramma vast te kunnen houden. De nieuwe indeling en nieuwe medewerkers van de ICT ondersteuning speelden hierbij een belangrijke rol. 

Nicolette Engbers, bestuurder ‘Naast structuur, brengt Ies van Rij ook de samenhang in door onverstoorbaar door te gaan en uit het betrekkingsniveau te blijven heeft Ies continuïteit en voortgang weten te realiseren waarbij de vertrekpunten zijn gestapeld en er een echte verbetering tot stand is gekomen.’