Het keuzetraject en de uiteindelijke aankoop van domotica-apparatuur maken slechts een klein deel uit van het hele domotica-proces. Eigenlijk begint het dan pas echt. De domotica-apparatuur moet geplaatst worden, medewerkers hebben training nodig, een beheersorganisatie moet worden ingericht en nog veel meer. Wat moet er allemaal gebeuren? Bart Groothuis en Karlijn Pielage gaan in op alle activiteiten die een rol spelen bij het implementeren van domotica bij een instelling voor langdurige zorg.
Lees verderDe actuele vraagstukken maken dat we sterk kijken naar technologie als antwoord. Tekort aan medewerkers? Kijk wat zorgtechnologie kan doen in het ondersteunen van medewerkers of anders invullen van de zorg. Mensen met een zorgvraag langer zelfstandig thuis laten wonen? Wat kan zorgtechnologie voor deze cliënten betekenen? Zorgtechnologie is zeker één van de puzzelstukjes waarmee we de zorg betaalbaar en goed uitvoerbaar kunnen houden. Maar het wordt vaak gezien als de heilige graal. Nog te vaak wordt technologie ingezet zonder het werkproces te veranderen. Daardoor komt de inzet van technologie er alleen maar bovenop, waardoor het rendement soms laag blijft. We zullen anders moeten gaan denken over zorg en wat we daarin mogen verwachten.
Klantcases
Kennis
In instellingen voor langdurige zorg (ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg) hoor je steeds vaker het begrip ‘leefcirkels’. Wat zijn leefcirkels nu eigenlijk? Moet je er als instelling aan willen beginnen? Hoe dan? Is het een kwestie van de juiste techniek aanschaffen, of moet je beginnen met het aanpassen van je visie?
Lees verderIn de zorg weten ze het al langer: de zorg moet anders en duurzamer. De toepassing van technologie maakt het gebruik ervan in je zorgwerkzaamheden niet automatisch makkelijker. We moeten ‘anders gaan werken’, maar hoe dan?
Lees verderHet ‘waarom’ is wel duidelijk, maar ‘hoe’? We hoeven niet meer duidelijk te maken dat technologie een rol kan spelen bij vragen als medewerkerstekort in de zorg, maar dat maakt het niet gelijk helder hoe je hiermee gaat starten als zorgorganisatie.
Lees verder
Ipads of andere nieuwe snufjes die in de kast belanden, herkenbaar? Als zorgtechnologie een antwoord is op de tekorten in de zorg, waar moet je dan aan denken als organisatie?
Lees verderStoringsmeldingen waar je niets meer van hoort of van het kastje naar de muur gestuurd worden. Helaas is dit in veel organisaties de realiteit als het gaat om zorgtechnologie. Vaak ontbreekt een duidelijke eigenaar voor veel problemen rond zorgtechnologie. Dit is een belangrijke reden dat het opschalen van zorgtechnologie mislukt en waarom zelfs toepassingen na implementatie uiteindelijk in de kast van vergetelheid belanden.
Lees verderHet succes van adoptie ligt in het zorgvuldig meenemen van medewerkers en cliënten in het proces. Organisaties die slagen, besteden aandacht aan het versterken van digitale vaardigheden (‘kunnen’), het overtuigen van de meerwaarde (‘willen’) en het opbouwen van vertrouwen in technologie (‘durven’). Cruciaal daarbij is het actief betrekken van medewerkers en cliënten door hun input serieus te nemen, open te communiceren over zowel voordelen als risico’s, en hen te ondersteunen in elke fase van het traject.
Lees verder



