Zorgtechnologie in de care

Onze doelstelling is dat care-organisaties ICT omarmen. Dat digitale toepassingen de zorg én het contact tussen medewerker en cliënt verbeteren.

De actuele vraagstukken maken dat we sterk kijken naar technologie als antwoord. Tekort aan medewerkers? Kijk wat zorgtechnologie kan doen in het ondersteunen van medewerkers of anders invullen van de zorg. Mensen met een zorgvraag langer zelfstandig thuis laten wonen? Wat kan zorgtechnologie voor deze cliënten betekenen? Zorgtechnologie is zeker één van de puzzelstukjes waarmee we de zorg betaalbaar en goed uitvoerbaar kunnen houden. Maar het wordt vaak gezien als de heilige graal. Nog te vaak wordt technologie ingezet zonder het werkproces te veranderen. Daardoor komt de inzet van technologie er alleen maar bovenop, waardoor het rendement soms laag blijft. We zullen anders moeten gaan denken over zorg en wat we daarin mogen verwachten.

Wat is zorgtechnologie voor ons?

Zorgtechnologie in de care

Zorgtechnologie in de care - waar hebben we het dan over? We houden bewust de definitie breed: dus alles van gebouwgebonden technologie zoals leefcirkels en oproepsystemen, tot oplossingen bij cliënten thuis zoals een medicatiedispenser en leefstijlmonitoring. Maar ook andere digitale toepassingen voor zowel medewerkers als cliënten. Want alleen als je breed kijkt, kunnen we aan de hand van de visie en kenmerken van een organisatie de juiste scope per organisatie bepalen.

Bij het inrichten van technologie in de zorg komt veel meer kijken dan de aanschaf en installatie van apparatuur. Het vraagt om nieuwe werkprocessen, vaak het daadwerkelijk veranderen van je werk en soms ook nieuwe afspraken met netwerkpartners. Goed geïmplementeerde technologie kan de communicatie tussen zorgmedewerkers en cliënten verbeteren en een grote bijdrage leveren aan de juiste zorg op de juiste plek, maar ook aan zelfregie en veilige, betaalbare zorg.

7 vinkjes voor succsvolle inzet van zorgtechnologie

Met behulp van dit overzicht geven we zorgorganisatie een handvat om te starten met de inzet van of opschaling van zorgtechnologie. Ook als je al meerdere vormen van zorgtechnologie inzet, kan het helpen als checklist of je alles hebt ingevuld om tot een succesvol gebruik van zorgtechnologie te komen.

Hoe kunnen wij u helpen?

Wij adviseren u graag om een visie op zorgtechnologie op te stellen of de gekozen zorgtechnologie te implementeren in uw organisatie. We leveren modellen om keuzes te maken en zorgen dat het een proces is dat samen met de organisatie doorlopen wordt. We zorgen voor draagvlak, maar brengen ook het juiste gesprek op gang over de veranderingen in het werkproces. Ook helpen we met het invullen van de randvoorwaarden om zorgtechnologie echt te laten landen in de organisatie. Denk daarbij aan een passende infrastructuur of heldere beheerafspraken en -rollen zowel vanuit ICT als vanuit de zorg om hiermee een duurzame verandering aan te brengen in de zorgverlening. Wij adviseren, begeleiden en helpen u bij het:

• ontwikkelen van een visie op zorginnovatie en zorgtechnologie, specifiek voor uw organisatie, uw dienstverlening en doelgroepen;

• organiseren van inspiratiesessies rondom het thema zorginnovatie en zorgtechnologie;

• selecteren en implementeren van innovaties en technologieën in de zorg en daarbij inrichten van passende processen en ICT;

• project- en programmamanagement bij de daadwerkelijke invoering;

• opzetten van een passende beheerorganisatie ter ondersteuning van zorgtechnologie.

Domotica

We hebben de komende jaren te maken met een enorme vergrijzing, de zorgindicaties van cliënten worden zwaarder en tegelijkertijd loopt het aantal mensen dat werkzaam is in de zorg terug. Het is onze overtuiging dat slimme inzet van zorgtechnologie noodzakelijk is om de kwaliteit van de zorg op niveau te houden. Een belangrijk onderdeel daarvan is zorgalarmering, veelal aangeduid als (zorg)domotica.

Domotica succesvol implementeren

Wij zien veel zorgorganisaties worstelen met het thema domotica. Vaak is er al domotica in huis, maar hoe nu verder? Hoe houd je het toekomstbestendig? Om te komen tot een succesvolle selectie en implementatie van domotica hebben we een aanpak ontwikkeld die bestaat uit vijf stappen. De diverse betrokkenen in het speelveld betrek je vanaf het eerste moment. Hierdoor creëer je als organisatie zo groot mogelijk draagvlak. Door dit domoticastappenplan te volgen ontstaat er borging van domotica in de organisatie.

Domotica stappenplan

1. Stap 1 - Vergroot kennis van domotica 
Deze stap is gericht op vergroten van kennis op het thema domotica. 
2. Stap 2 - Maak een visie op zorg en domotica 
In deze stap ontwikkel je een visie op zorg in combinatie met een visie op je gehele zorgtechnologie portfolio. 
3. Stap 3 - Kaders domotica opstellen 
In deze stap stel je kaders voor domotica en kom je tot een programma van eisen. 
4. Stap 4 - Leveranciersselectie 
Hier vindt de leverancierselectie en contractering plaats. 
5. Stap 5 - Implementatie 
In deze stap wordt domotica geïmplementeerd en in gebruik genomen.

Borging

Na de implementatiefase (de fase na het eerste gebruik) breekt een langere tijd aan van ‘gewoon gebruik’. Het is belangrijk dat de domotica goed geborgd is in de organisatie in deze periode. Al tijdens de implementatiefase moet de borging van de domotica georganiseerd worden. Waar beleg je domotica? Hoe organiseer je beheer? Wat voor een domotica-functionarissen heb je nodig

Domoticaleveranciers in perspectief

Hoe gaan domoticatoepassingen het verschil maken voor cliënten en zorgmedewerkers? Welke ontwikkelingen verwachten de leveranciers de komende jaren en in hoeverre gaat hun domoticatoepassingen oplossignen bieden voor de uitdagingen waar de zorg voor staat? Door de leveranciers naast elkaar te zien, worden producten, verschillen en oplossingen beter inzichtelijk. Wij hopen dat dit u assiteert bij het maken van een keuze. 

Domoticaleveranciers in perspectief, editie 2024 

Hoe kunnen wij u helpen?

De zorg staat onder druk: vergrijzing, zwaardere zorgindicaties en een afnemend aantal zorgprofessionals vragen om slimme oplossingen. Wij helpen zorgorganisaties bij het toekomstbestendig inzetten van zorgdomotica—van visie tot implementatie en borging. Met ons vijfstappenplan zorgen we ervoor dat technologie écht werkt voor cliënten én medewerkers. 

ZINN ondergaat digitale transformatie met de inzet van nieuwe (zorg)technologie

ZINN, een ouderenzorginstelling, heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de stand van zaken van de huidige technologie binnen de organisatie. Duidelijk werd dat veel technologie bijna of geheel ‘end of life’ is, wat voor de nodige problemen zorgt. Zo concludeerde ZINN dat de huidige technologie geen tijdbesparing oplevert, maar juist tijd en geld kost. 

Lees verder
Afdeling Schippersdam van Marente implementeert domotica van Avics

Op de open PG afdeling Schippersdam van locatie de Wilbert van Marente, een ouderenzorgorganisatie in de Rijn-, Duin- en Bollenstreek, moest het domoticasysteem worden vervangen. Collega Floor Mutsaerts nam voor Marente de rol als intern projectleider op zich om samen met de projectleider van Avics de nieuwe domotica te implementeren. 

Lees verder
Siza optimaliseert de inzet van zorgtechnologie

Siza staat bekend om de inzet van innovatieve technologie binnen de gehandicapten zorg, vooral met zorgtechnologie. Om daar verder in te groeien zocht Siza advies voor het organisatorisch inbedden van zorgtechnologie en domotica.

Lees verder

Het keuzetraject en de uiteindelijke aankoop van domotica-apparatuur maken slechts een klein deel uit van het hele domotica-proces. Eigenlijk begint het dan pas echt. De domotica-apparatuur moet geplaatst worden, medewerkers hebben training nodig, een beheersorganisatie moet worden ingericht en nog veel meer. Wat moet er allemaal gebeuren? Bart Groothuis en Karlijn Pielage gaan in op alle activiteiten die een rol spelen bij het implementeren van domotica bij een instelling voor langdurige zorg.

Lees verder

In instellingen voor langdurige zorg (ouderenzorg, gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg) hoor je steeds vaker het begrip ‘leefcirkels’. Wat zijn leefcirkels nu eigenlijk? Moet je er als instelling aan willen beginnen? Hoe dan? Is het een kwestie van de juiste techniek aanschaffen, of moet je beginnen met het aanpassen van je visie?

Lees verder

In de zorg weten ze het al langer: de zorg moet anders en duurzamer. De toepassing van technologie maakt het gebruik ervan in je zorgwerkzaamheden niet automatisch makkelijker. We moeten ‘anders gaan werken’, maar hoe dan? 

Lees verder

Storingsmeldingen waar je niets meer van hoort of van het kastje naar de muur gestuurd worden. Helaas is dit in veel organisaties de realiteit als het gaat om zorgtechnologie. Vaak ontbreekt een duidelijke eigenaar voor veel problemen rond zorgtechnologie. Dit is een belangrijke reden dat het opschalen van zorgtechnologie mislukt en waarom zelfs toepassingen na implementatie uiteindelijk in de kast van vergetelheid belanden. 

Lees verder

Het succes van adoptie ligt in het zorgvuldig meenemen van medewerkers en cliënten in het proces. Organisaties die slagen, besteden aandacht aan het versterken van digitale vaardigheden (‘kunnen’), het overtuigen van de meerwaarde (‘willen’) en het opbouwen van vertrouwen in technologie (‘durven’). Cruciaal daarbij is het actief betrekken van medewerkers en cliënten door hun input serieus te nemen, open te communiceren over zowel voordelen als risico’s, en hen te ondersteunen in elke fase van het traject.

Lees verder