IJsselheem, zorgorganisatie gespecialiseerd in ouderenzorg, wilde een nieuwe werkwijze implementeren waarin zorgtechnologie, reablement en eigen regie van de cliënt centraal staan. Het doel: kwalitatief goede zorg blijven bieden, terwijl de zelfredzaamheid van cliënten wordt vergroot en hun netwerk wordt versterkt. M&I Partners ondersteunde IJsselheem bij dit traject, waarbij Floor Mutsaerts de rol van projectleider vervulde.
Samen werken aan toekomstbestendige zorg
De ouderenzorg staat voor grote uitdagingen. De vergrijzing neemt toe, wat resulteert in een groeiende zorgvraag. Tegelijkertijd blijft het aantal beschikbare medewerkers constant. Dit vraagt om een andere aanpak. De zorg moet anders worden georganiseerd, waarbij nadruk ligt op samen- en zelfredzaamheid van ouderen, ondersteund door technologie, hulpmiddelen en sociale netwerken.
Om dit te bereiken volgt IJsselheem bij een zorgvraag de onderstaande stappen:
- Wat kan de cliënt zelfstandig?
- Hoe kunnen hulpmiddelen en/of zorgtechnologie hierbij ondersteunen?
- Wat kan het netwerk voor de cliënt betekenen?
- Wat blijft erover voor de professionele hulpverlening?
Deze aanpak geeft cliënten meer regie over hun eigen leven. Tegelijkertijd zorgt het ervoor dat IJsselheem met hetzelfde aantal medewerkers meer cliënten kan helpen.
Van plan naar realisatie van procesverandering binnen de wijkteams
Om deze nieuwe werkwijze binnen de wijkteams van IJsselheem te implementeren, werd er gestart met een pilot in één wijkteam. Deze pilot diende vervolgens als blauwdruk voor de implementatie naar de andere teams. Floor Mutsaerts stapte in tijdens de lopende pilot en begeleidde als projectleider de implementatie in de overige teams om dit proces soepel te laten verlopen. De focus van de technologische middelen lag bij deze implementatie op het gebruik van Compaan, Tessa en Medido.
Floor werkte samen met het team van IJsselheem aan een plan om de wijkteams te ondersteunen bij de procesverandering. Dit werd uitgevoerd door middel van meerdere sessies met elk wijkteam:
- Bijeenkomst voor wijkverpleegkundigen en aandachtsvelders. Tijdens deze sessie kregen zij extra instructies omdat zij een sleutelrol spelen in hoe goed het team de nieuwe werkwijze adopteert;
- Inspiratiesessie met het hele team. Deze sessie was bedoeld om het team bekend te maken met de verschillende technologische hulpmiddelen en te laten zien hoe deze in de praktijk kunnen worden gebruikt;
- Evaluatiebijeenkomst. Hierin werd met de wijkteams besproken hoe de implementatie van het proces en de technologische middelen was verlopen. Ook werd opgehaald waar nog extra ondersteuning nodig was.
- Informatiebijeenkomst voor cliënten en verwanten. Deze bijeenkomst gaf cliënten en hun naasten inzicht in de veranderingen en betrok hen actief bij het nieuwe proces.
Bij IJsselheem worden cliënten besproken tijdens zogenoemde maatjesoverleggen. Na de inspiratiesessie was het aan de medewerkers om tijdens deze overleggen hun cliënten te bespreken en te bepalen hoe zorgtechnologie ingezet kon worden. Vervolgens gingen ze aan de slag met de implementatie van de technologische hulpmiddelen. Hierbij konden ze rekenen op de ondersteuning van de aandachtsvelders, zodat de technologie soepel kon worden geïntegreerd in het zorgproces en bij de cliënt.
Als afsluiting vond er per wijkteam een evaluatiebijeenkomst plaats. Hier werd besproken hoe de implementatie van technologie bij de cliënten was verlopen en waar zorgprofessionals mogelijk nog extra ondersteuning nodig hadden. Tegelijkertijd organiseerde elk wijkteam een informatiebijeenkomst voor cliënten en hun verwanten om hen te informeren en actief te betrekken bij de veranderingen.
Inzet zorgtechnologie vergroot de zorgcapaciteit van een organisatie
Het effect van deze procesverandering met de inzet van zorgtechnologie binnen IJsselheem zal de komende jaren blijken. In ieder geval helpt de inzet van technologische oplossingen als Compaan, Tessa en Medido om de zorgcapaciteit van een organisatie te vergroten en zo het gat tussen zorgvraag en -aanbod te verkleinen.
Zelf ook aan de slag met de inzet van zorgtechnologie? Lees hier hoe u als organisatie zorgtechnologie succesvol kan inzetten en hoe wij kunnen helpen met de inzet van zorgtechnologie.
Terug naar het overzichtGerelateerde cases

Op de open PG afdeling Schippersdam van locatie de Wilbert van Marente, een ouderenzorgorganisatie in de Rijn-, Duin- en Bollenstreek, moest het domoticasysteem worden vervangen. Collega Floor Mutsaerts nam voor Marente de rol als intern projectleider op zich om samen met de projectleider van Avics de nieuwe domotica te implementeren.
Lees verder
ZINN, een ouderenzorginstelling, heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de stand van zaken van de huidige technologie binnen de organisatie. Duidelijk werd dat veel technologie bijna of geheel ‘end of life’ is, wat voor de nodige problemen zorgt. Zo concludeerde ZINN dat de huidige technologie geen tijdbesparing oplevert, maar juist tijd en geld kost.
Lees verder