Afdeling Schippersdam van Marente implementeert domotica van Avics

Op de open PG afdeling Schippersdam van locatie de Wilbert van Marente, een ouderenzorgorganisatie in de Rijn-, Duin- en Bollenstreek, moest het domoticasysteem worden vervangen. Collega Floor Mutsaerts nam voor Marente de rol als intern projectleider op zich om samen met de projectleider van Avics de nieuwe domotica te implementeren. De implementatie werd uiteindelijk iets uitgebreider dan alleen de Schippersdam. Ondanks dat de andere afdelingen van locatie de Wilbert al wel met Avics werkten, moest de volledige locatie over op een nieuwe versie van het domoticasysteem.

Afdeling Schippersdam van Marente implementeert domotica van Avics

Het domoticasysteem wat tot dan toe in gebruik was op de Schippersdam werd uitgefaseerd. Dus was Marente genoodzaakt om een nieuw systeem te implementeren. Een deel van de organisatie werkte al met de domotica van Avics, dus werd dit uitgebreid naar de Schippersdam.  

Marente heeft voor alle PG afdelingen het ‘Rust in de nacht’ principe geïntroduceerd. Het uitgangspunt is hierbij om de bewoner zo min mogelijk te storen in de nacht en alleen de kamer te betreden wanneer ondersteuning nodig is. Alarmering via domotica sensoren kan hier goede ondersteuning bij bieden. Daarom worden alle afdelingen van Marente voorzien van Avics domotica. De wens is om op alle locaties op een eenduidige manier te werken. Op diverse locaties was nog apparatuur van andere leveranciers operationeel, waaronder de Schippersdam. Hierdoor kon nog niet op een eenduidige manier invulling gegeven worden aan ‘Rust in de nacht’. 

Op de Schippersdam werd nog niet gewerkt met de domotica van Avics. Daar moest dus een complete implementatie uitgevoerd worden. Andere afdelingen van de Wilbert werkten al wel met de oplossing van Avics, maar moesten naar een nieuwe versie overgezet worden. Deze twee vragen zijn uiteindelijk in één project samengevoegd. Naast het implementeren van een volledig nieuw systeem op de Schippersdam, werd M&I/Partners gevraagd de andere afdelingen van de Wilbert over te zetten op de nieuwe versie van het domoticasysteem van Avics. 

Aanpak: ontwerp – realisatie – livegang – afronding

Om dit te realiseren werd een aanpak gehanteerd die bestaat uit: de ontwerpfase, de realisatiefase en livegang, en de afrondingsfase.

Ontwerpfase

In deze fase werden de projectaanpak en de nodige technische aanpassingen verder uitgewerkt. Er werd geïnventariseerd: 

  • Welke technische randvoorwaarden nodig waren om de nieuwe oplossing te implementeren; 
  • Welke apparatuur en functionaliteiten benodigd waren op de locatie; 
  • Wat er nodig was om het oude systeem uit te schakelen; 
  • Wat de trainingsbehoefte was van de medewerkers op locatie; 
  • En de afspraken over communicatie van het traject richting cliënten en verwanten. 

Realisatiefase en livegang

Na de ontwerpfase werd er overgegaan naar de realisatiefase. In deze fase zijn de benodigde aanpassingen aan de technische infrastructuur gedaan en werd de nieuwe apparatuur geïnstalleerd. Daarnaast werden er zorginhoudelijke gesprekken gevoerd met de medewerkers om te bepalen hoe de functionaliteiten van het platform en de applicatie ingericht moesten worden, zodat het aansloot bij hun werkwijze. 

Daarnaast werden de medewerkers opgeleid in het gebruik van het nieuwe systeem en werd het draaiboek voor de livegang vastgesteld, waarna de oude apparatuur werd verwijderd en de daadwerkelijke livegang plaatsvond. 

Afrondingsfase

Tot slot was er de afrondingsfase. Hierin vond de overdracht plaats van het project naar doorlopend beheer en de lijnorganisatie. Ook werd het project geëvalueerd om na te gaan hoe het verloop was ervaren voor de betrokken medewerkers en wat er eventueel nog nodig was om het goed af te ronden.

De schakel tussen leverancier en organisatie

Floor fungeerde tijdens dit project als intern projectleider vanuit Marente en was daarmee de spil tussen de organisatie en de leverancier. Vanuit deze rol kon Floor in het belang van de organisatie op bepaalde onderdelen extra nadruk leggen of in het vizier houden. Dit maakte dat de livegang erg rustig was verlopen. Ook droeg het eraan bij dat de oplossing een aantal maanden later nog naar tevredenheid op locatie de Wilbert wordt gebruikt.

Meer rust voor de bewoners

Het doel van Marente met het principe ‘Rust in de nacht’ was bewoners meer rust te bieden, zodat zij een betere nachtrust ervaarden zonder onnodig gestoord te worden voor controles of rondes. Maar ook voor overdag biedt het nieuwe systeem mogelijkheden. Met de slimme alarmering die onderdeel is van het domoticasysteem kan Marente de zorg efficiënter inrichten. Het biedt zorgmedewerkers de mogelijkheid beter op afstand te kunnen beoordelen wat er met een alarm moet gebeuren, welke alarmering prioriteit heeft en hoe snel je erop af moet om zorg te verlenen. Daarnaast kan Marente de (nacht)diensten met minder medewerkers vullen, omdat het systeem de organisatie in staat stelt om op een veilige manier zicht te houden op meer bewoners.

Terug naar het overzicht