Benchmark Medische Technologie Ziekenhuizen


Vanaf 2025 gaan de ICT Benchmark Ziekenhuizen en Benchmark Medische Technologie van M&I/Partners verder in één gezamenlijk benchmark:

Informatie- en ZorgTechnologie (IZT) Benchmark Ziekenhuizen

Bij een toenemend aantal ziekenhuizen is de afdeling Medische Techniek onderdeel van de afdeling ICT geworden of ontstaat een nauwe samenwerking op het gebied van beheer en kosten rond informatie- en zorgtechnologie. IZT is allang niet meer ondersteunend aan het primaire zorgproces, maar een fundamentele noodzaak voor de uitvoering ervan. Zonder IZT is goede zorg niet meer mogelijk.

Gecombineerde benchmarkbenadering

Het stijgende aantal raakvlakken tussen ICT en zorgtechnologie cq. Medische Techniek (MT) vraagt om een meer gecombineerde benchmark benadering. Bij een toenemend aantal ziekenhuizen is de Medische Techniek (MT) tezamen met de ICT, onderdeel van een gecombineerde afdeling. Dit komt omdat er op steeds meer gebieden nauwe samenwerking en integratie tussen ICT en MT is. Voorbeelden hiervan zijn:

  • alarmering en oproepsystemen;
  • telefonie;
  • track en trace;
  • en gekoppelde infuuspompen.

Het primaire zorgproces in ziekenhuizen wordt daarmee steeds afhankelijker van digitaal werken en technologie. In de IZT benchmark blijven wij aansluiten op de trends en ontwikkelingen op digitalisering en zorgtechnologie binnen de ziekenhuizen. 

Lees meer over de IZT Benchmark Ziekenhuizen

 



Wil jij bijdragen aan een betere zorg en overheid?

 

Ontdek jouw mogelijkheden bij M&I/Partners. Samen maken we het verschil en bouwen we aan maatschappelijke oplossingen die mensen écht vooruithelpen.

Ontdek jouw carrièremogelijkheden

Kennis is er om te delen!

Elk ziekenhuis kent zijn eigen digitale uitdagingen. De versnipperende initiatieven. De haalbaarheid en betaalbaarheid van digitale toepassingen. De samenwerking met andere ziekenhuizen en in de keten. De eisen van zorgverzekeraars. En dat allemaal in het licht van de dubbele vergrijzing. De conclusie in kort bestek: we moeten naar minder concurrentie en meer samenwerking. Dát is de bron van succesvolle digitale transformatie.

Lees verder

De zorg in Nederland staat voor ingrijpende veranderingen. De vraag naar zorg blijft toenemen, en er worden steeds meer taken vanuit de tweede lijn, ziekenhuizen, verplaatst naar de eerste lijn, zoals de huisartsenpraktijken. Daarnaast zien huisartsen een toename van sociale problemen zoals financiële moeilijkheden, dakloosheid en andere factoren, die vaak ook medische gevolgen hebben. Een depressie door financiële problemen of fysieke klachten die verergeren door een gebrek aan huisvesting zijn geen uitzonderingen meer.

Lees verder