AI in de zorg roept vaak beelden op van ingewikkelde technologie en toekomstige vergezichten. Maar de realiteit is: het is er al. Toch zien we in de praktijk dat veel zorgorganisaties nog twijfelen of afwachten. Niet omdat ze niet willen, maar omdat ze denken dat het iets groots moet zijn. Terwijl juist de kleine, slimme toepassingen het verschil maken. Welke kansen laat je liggen als je AI nog niet inzet in de dagelijkse praktijk binnen jouw organisatie?
Lees verderBlogs
Gemeentes en intergemeentelijke organisaties lopen vaak achter met DPIA’s door beperkte kennis en expertise. Waarom zou samenwerken op dit gebied niet de oplossing zijn om deze privacytoetsen efficiënter uit te voeren?
Lees verderHoe je met deze praktische aanpak succesvol datagedreven werken inzet binnen jouw overheidsorganisatie.
Lees verderZit de Nederlandse zorg in een liminale fase? In deze fase is het loslaten van het oude en bewegen naar het nieuwe erg moeilijk voor mensen.We zitten in de zorg nu vol in de fase van loslaten.
Lees verderTransformatie. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. En dat zorgt voor spraakverwarring, of is het definitieverwarring?
Lees verderHet Elektronisch Cliënt Dossier (ECD) is bedoeld als dé centrale plek voor alle cliëntinformatie. Toch blijft het in de praktijk een uitdaging om alles hierin vast te leggen. Excel-lijstjes, geprinte werklijsten en SharePoint blijven hardnekkig bestaan. Wat hebben cliënten, teams en organisaties écht nodig om het ECD goed te gebruiken? In dit artikel bespreken we niet alleen waarom het belangrijk is en wanneer je informatie wél buiten het ECD mag vastleggen, maar geven we ook concrete handvatten om direct aan de slag te gaan.
Lees verderIn december 2021 publiceerden we voor het eerst een meerjarenanalyse over ICT-kosten in kleinere ziekenhuizen. Nu, drie jaar later, zijn de uitdagingen op het gebied van ICT-kosten voor deze ziekenhuizen nog groter geworden, mede door de kosteneffecten van de COVID-19 pandemie en inflatie.
Lees verderDe geestelijke gezondheidszorg staat op een kantelpunt. Maatschappelijke veranderingen en nieuwe zorgbehoeften vragen om een toekomstbestendige aanpak: toegankelijker, flexibeler en beter geïntegreerd. Voor ICT-manager, directies en Raad van Bestuur ligt hier een cruciale kans én verantwoordelijkheid. Technologie speelt een sleutelrol in het realiseren van deze transformatie, door innovatie en efficiëntie te combineren met betere zorgresultaten.
Lees verderDe oncologische zorgketen staat voor uitdagingen op het gebied van samenwerking, informatie-uitwisseling en digitalisering. De toekomst is veelbelovend.
Lees verderIk zou niet weten hoe vaak en op hoeveel plekken ik al gelezen heb dat de zorg echt moet gaan veranderen, maar dan ook écht. Vaak benadrukt door veelvuldig gebruik van het woord ‘transformatie’. Transformatie is nodig om de zorg voor iedereen toegankelijk en betaalbaar te houden.
Lees verder