ZINN, een ouderenzorginstelling in Groningen en de nabije omgeving, heeft vorig jaar onderzoek gedaan naar de stand van zaken van de huidige technologie binnen de organisatie. Duidelijk werd dat veel technologie bijna of geheel ‘end of life’ is, wat op meerdere terreinen voor de nodige problemen zorgt. Zo concludeerde ZINN dat de huidige technologie geen tijdbesparing oplevert, maar juist tijd en geld kost door extra inzet van medewerkers en middelen. De vergrijzing en ontgroening in de maatschappij, en daarmee de samenhangende krapte op de arbeidsmarkt en de verouderde (zorg)technologie, maken dat de organisatie een digitale transformatie moet ondergaan. Daarom zocht ze naar een programmamanager om de ‘digitale transformatie’ te begeleiden.
Creëren van draagvlak en gebruik van nieuwe zorgtechnologie
Gezien de situatie door de huidige technologie en de complexiteit rondom telefonie, zorgalarmering en dwaaldetectie zocht ZINN een programmamanager Digitale Transformatie voor de komende jaren. Diegene moet zorgen voor de invoering van nieuwe technologie en het meenemen van de (zorg)medewerkers in het verandertraject. De implementatie van nieuwe (zorg)technologie vraagt namelijk om een andere manier van werken. Eén van de doelstellingen van het programma is dan ook: het creëren van draagvlak bij (zorg)medewerkers (en vrijwilligers) voor het gebruik van nieuwe (zorg)technologie.
Programmaplan Digitale Transformatie
Collega’s Karlijn Pielage (programmamanager), Martijn Meelker (verandermanager), Thomas Scheepers (programma-ondersteuner), Floor Mutsaert (projectleider zorgdomotica vervanging) en Urs Keller (projectleider telefonievervanging en inrichting beheerorganisatie) pakken dit project vanuit M&I/Partners op. Allereerst startten ze een inventarisatie binnen ZINN om te onderzoeken welke vragen en knelpunten zich voordoen en waar de verbeterbehoefte zit, waaruit vervolgens een programmaplan is opgesteld. Dit programmaplan richt zich op verschillende onderdelen:
- Een visie op zorgtechnologie
- Selectie en implementatie van nieuwe telefonie en zorgalarmering oplossingen
- De organisatie van de beheeromgeving
- Een innovatieproces voor nieuwe (zorg)technologie toepassingen
- Adoptie van het veranderproces
Het programma is inmiddels in volle gang en kent een doorlooptijd van enkele jaren. Als eerste staat de vervanging van het telefonie platform op de planning. Daarna wordt doorgepakt met een nieuw en modern zorgalarmering platform, die eind 2026 live zal gaan.
Naast de realisatie van nieuwe systemen en toepassingen is er ook nadrukkelijk aandacht voor het veranderkundig aspect, onder leiding van de Verandermanager. Onder meer gebeurt dit door de inzet van een adoptieteam. Die gaat bijvoorbeeld aan de slag met de verandermonitor om de veranderbereidheid en verandercapaciteit binnen de organisatie periodiek te meten. Een ander instrument is het opzetten van een baten-dashboard om de programmadoelstellingen te monitoren en waar nodig bij te sturen.
Een digitale transformatie voor een toekomstbestendige zorgorganisatie
Een toekomstbestendige zorgorganisatie kan niet zonder de inzet van technologie. Naast dat (zorg)technologie kan helpen de uitdagingen in de markt aan te gaan, draagt het ook bij aan het vergroten van de eigen regie van cliënten en bewoners. Daarnaast biedt het zorgmedewerkers een goede ondersteuning bij de uitvoering van hun werkzaamheden.
Daarom zijn de volgende doelstellingen van het programma opgesteld:
- Anders werken in de zorg met de inzet van technologie
- Creëren van draagvlak voor het gebruik van technologie
- Verlichten van het personeelstekort (op de lange termijn)
Dit programma maakt onderdeel uit van de nieuwe strategische koers van ZINN voor de komende jaren onder de naam #ouderenzijndetoekomst.
Terug naar het overzicht