Voorwaarden voor succesvolle (ICT-)ketensamenwerking


Ketensamenwerking is complex. Er zijn veel partijen bij betrokken met niet per se allemaal dezelfde doelen. Geregeld resulteert ketensamenwerking daarom in een teleurstellingen. Maar wat zijn dan voorwaarden om wel tot een succesvolle ketensamenwerking te komen?

Het klinkt wellicht als een open deur, maar om van ketensamenwerking te kunnen spreken moeten we eerst vaststellen of er sprake is van een ketenprobleem. Onder een ketenprobleem verstaan we een probleem waar alle ketenpartners last van hebben en dat alleen gezamenlijk kan worden opgelost. Er zijn twee belangrijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden om succesvolle samenwerking en informatie-uitwisseling tussen partijen mogelijk te maken:

  1. Werken vanuit een gelijkwaardige en transparante samenwerking is cruciaal met een aantal centrale uitgangspunten. Hanteer je deze uitgangspunten, dan is de kans op succesvolle ketensamenwerking groter.
  2. Daarnaast is goede (inrichting van de) regievoering essentieel om de samenwerking kans van slagen te geven. De regie moet helder en gelijkwaardig belegd zijn om ervoor te zorgen dat het ketenprobleem wordt aangepakt en opgelost. Zo vermijd je dat het probleem heen en weer wordt geschoven. Het steeds doorgeven van die hete aardappel verergert het probleem alleen maar en verstoort de relatie.

In dit artikel delen collega's Richard Sitters en Geert Mol voorwaarden voor een succesvolle (ICT-)ketensamenwerking.



Terug naar het overzicht

Gerelateerde publicaties

Verwondering is vaak essentieel om maximaal effect te krijgen. Dat is vaak makkelijker als je je op nieuw terrein begeeft. Laat je eigen kennis en ervaring je niet verleiden tot het (snel) voorstellen van oplossingen of trekken van conclusies. Als je binnen ketensamenwerking verwonderd kan zijn over de insteek en belangen van de ander, dan kom je eerder tot effectieve samenwerking.

Lees verder