Voorwaarden voor succesvolle (ICT-)ketensamenwerking


Ketensamenwerking is complex. Er zijn veel partijen bij betrokken met niet per se allemaal dezelfde doelen. Geregeld resulteert ketensamenwerking daarom in een teleurstellingen. Maar wat zijn dan voorwaarden om wel tot een succesvolle ketensamenwerking te komen?

Het klinkt wellicht als een open deur, maar om van ketensamenwerking te kunnen spreken moeten we eerst vaststellen of er sprake is van een ketenprobleem. Onder een ketenprobleem verstaan we een probleem waar alle ketenpartners last van hebben en dat alleen gezamenlijk kan worden opgelost. Er zijn twee belangrijke voorwaarden waaraan voldaan moet worden om succesvolle samenwerking en informatie-uitwisseling tussen partijen mogelijk te maken:

  1. Werken vanuit een gelijkwaardige en transparante samenwerking is cruciaal met een aantal centrale uitgangspunten. Hanteer je deze uitgangspunten, dan is de kans op succesvolle ketensamenwerking groter.
  2. Daarnaast is goede (inrichting van de) regievoering essentieel om de samenwerking kans van slagen te geven. De regie moet helder en gelijkwaardig belegd zijn om ervoor te zorgen dat het ketenprobleem wordt aangepakt en opgelost. Zo vermijd je dat het probleem heen en weer wordt geschoven. Het steeds doorgeven van die hete aardappel verergert het probleem alleen maar en verstoort de relatie.

In dit artikel delen collega's Richard Sitters en Geert Mol voorwaarden voor een succesvolle (ICT-)ketensamenwerking.



Terug naar het overzicht

Gerelateerde publicaties

Binnen overheid en zorg is ketensamenwerking even gebruikelijk als noodzakelijk. Binnen deze samenwerkingsverbanden wordt enorm veel informatie uitgewisseld. Maar de goede informatie delen op de goede manier blijft een uitdaging. Waarom goede informatie-uitwisseling binnen ketens nodig is, vertelt Frank Hendriksen.

Lees verder

Overheidsorganisaties moeten steeds vaker samenwerken om aan de verwachtingen van burgers te voldoen. Keteninformatisering blijkt echter makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe laat je burgers via één loket diensten regelen als je met allerlei wettelijke en administratieve verschillen zit en met diverse systemen werkt? En hoe wissel je veilig data uit met andere partijen, ook buiten de overheid?

Lees verder