Jezelf telkens opnieuw moeten uitvinden. Crises, disruptieve technologieën als AI en een toenemende digitale wereld zorgen ervoor dat organisaties en hun leiders zich opnieuw moeten uitvinden. Inmiddels is digitalisering een strategische bedrijfsfactor en vereist het leiden met digitale transformatie om visie en sturing door het topmanagement. In dit seminar deelden drie sprekers hun ervaring en inzichten op leiden met digitale transformatie en was de officiële lancering van het boek "CIO 3.0 - Leiden met Digitale Transformatie" van Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg. Het boek is een volledig herziene en geactualiseerde versie van het succesvolle boek "CIO 3.0 – Het verschil maken bij digitale transformatie" uit 2016. Het boek biedt CIO’s, management en bestuurders een actueel kompas om de digitale strategie en transformatie van hun organisaties vorm te geven.
Sprekers
Sprekers bij het middagseminar waren:
- Jos van Hillegersberg, wetenschappelijk directeur Jheronimus Academy of Data Science, Den Bosch en hoogleraar aan de Universiteit Twente.
- Aline Wolswinkel-Kuikman, directeur, CIO en loco-secretaris bij gemeente Amersfoort
- Simon Vermeer, CIO en directeur Informatie & Technologie bij Erasmus MC
- Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg, adviseurs bij M&I/Partners
Het boek CIO 3.0 - Leiden met digitale transformatie
De ondertitel "Leiden met Digitale Transformatie" benadrukt de essentie van leiderschap van zowel de organisatie als van de mensen die deze digitale transformatie moeten sturen - een taak waar de CIO wel een leiderschapsrol heeft maar die deze niet alleen kan vervullen. In een volledig nieuw hoofdstuk gaan de auteurs daarom in op de rol van bestuur, businessmanagement en toezichthouders. Zij spelen een cruciale rol bij het sturen van de business-transformatie van de organisatie naar de digitale toekomst. Het gaat niet langer alleen om een digitale strategie, maar om het omarmen van een strategie in de digitale wereld. Het leiden en realiseren van digitale transformatie is niet alleen de taak van C-niveau, maar vereist collectieve verantwoordelijkheid. Het is essentieel om management en medewerkers actief te betrekken bij deze verandering. Digitale transformatie draait niet alleen om technologie, maar ook om het ontwikkelen van de juiste vaardigheden bij zowel medewerkers als het management. Het vermogen van de organisatie om zich aan te passen aan een meer digitale toekomst vraagt om het ontwikkelen van een digitale mindset en nieuwe competenties.
Bezoekers aan de middag ontvingen een boekexemplaar. Via deze link is het boek ook te bestellen.
Naar het overzicht