De coronacrisis zorgt voor een enorme versnelling op de inzet van digitale middelen en technologiën door ziekenhuizen. Welke technologie ook wordt gekozen, de grootste uitdaging blijft het komen tot uniformering van werkafspraken en aansluiting van de oplossing op de bestaande werkprocessen. Uit een onderzoek en verschillende gesprekken met CIO’s in ziekenhuizen geven we drie concrete tips voor succesvolle implementatie.
Lees verderAls hobby-kok probeer ik regelmatig wat nieuws. 'Heb je weleens een Ribroast gemaakt?' vroeg een goede vriend en voor ik het wist was ik onderweg naar de slager. Toen ik een Ribroast bestelde zag ik het gebeuren. De slager weet precies wat ik bedoel en welke opties er zijn. Ik krijg meteen de opties voorgeschoteld:
'Wil je van Iers, Schots of Japans rund? Bot er in neem ik aan? Hoeveel mag het zijn?'
Op dit moment realiseer ik me dat ik geen idee heb waar ik om heb gevraagd.
Afgelopen week zat ik (als externe informatiemanager) bij een klant in overleg met een afdelingsmanager en mijn projectgroep. We zijn bezig met een IAM-traject (Identity & Access Manamagent). Ineens krijg ik een deja-vu van mijn bezoek aan de slager.
Er wordt gevraagd of het mogelijk is om twee applicaties aan elkaar te koppelen. Het werkt bij een andere vergelijkbare organisatie al, dus dat kan dan toch ook hier. 'Natuurlijk kan dat' zegt een van de projectmedewerkers.
Hij dreunt meteen een aantal zaken op waar we naar moeten kijken.
- Is er een API beschikbaar om de koppeling te faciliteren?
- Gebruik van de interne IAM-tooling of gaat het slechts om een een-op-een koppeling?
- Is duidelijk welke data er over de koppeling moet lopen?
- Welke applicatie is de bron van de data?
- Moet de informatie twee kanten op of slechts een?
Ruis in samenwerking
Ik zie de wanhoop in de ogen van de afdelingsmanager. Hij dacht even een stukje vlees te halen dat de slager zonder aarzeling inpakt en overhandigt: 'Anders nog iets?'. Niets blijkt minder waar.
Het niet spreken van elkaars taal, onduidelijke verwachtingen en niet in staat zijn om naar het expertiseniveau van je gesprekspartner te schakelen zijn redenen dat er vaak ruis in samenwerkingen ontstaat.
Informatiemanager
Als informatiemanager fungeer ik dagelijks als tolk tussen de primaire processen en de ICT om de samenwerking soepel te laten lopen. Het expliciet inbouwen van de positie van informatiemanager in organisaties is gelukkig steeds vaker de standaard. Daardoor komen de wensen en behoeften van de organisatie steeds beter boven water en worden deze ook op de juiste wijze omgezet naar oplossingen.
Ik weet alleen nog niet welke informatiemanager ik mee kan nemen naar de slager. Gelukkig helpt wanhopig kijken en zeggen: 'Wat zou jij doen?', voorlopig nog prima.
Hulp nodig?
Voel jij je soms wanhopig over ICT besluiten? Laat me weten hoe ik je kan helpen. Ik denk graag met je mee.
Terug naar het overzicht
Maak kennis met
Gerelateerde publicaties
Hoe zorg je ervoor dat je zorgsysteem voldoet aan de eisen van vandaag en morgen, én de wensen voor de komende jaren?
Lees verder