Kunnen jullie een volkomen nieuwe inrichting van de ICT-systemen regelen, en dat razendsnel? Die vraag stelde Rinus van Riel, interim-bestuurder van GGZ-instelling InGeest, aan M&I/Partners.
Kritische succesfactor
De vraag kwam niet zomaar, want in de initiële 0-meting van de ICT-omgeving bleek dat de huidige stand van zaken de zorgverleners onvoldoende ondersteunt. Zij moeten kunnen vertrouwen op een stabiele en goed werkende ICT die meebeweegt met de continu veranderende wereld. De “ICT-infrastructuur” is immers in toenemende mate een kritische succesfactor als fundament voor alle zorg- en onderzoek-gerelateerde processen.
ICT-vernieuwing nodig
De ICT-vernieuwing die Van Riel in gang zette was hard nodig‘ De hardware en sofware voldeden niet meer aan de vereisten van goede digitale zorg. De devices die de zorgverleners gebruikten waren verouderd en het EPD was bijvoorbeeld te traag. Er was al die jaren simpelweg te weinig geïnvesteerd.’
Van Riel benaderde M&I/Partners om de problemen bij de afdeling ICT op te lossen. Dat leidde tot de aanstelling van Coen Ruys als interim ICT-manager en van Marco Ebbers als programmamanager. Samen met de medewerkers van GGZ InGeest en onder bestuurlijke aansturing van Van Riel slaagden zij erin om zowel de werkplekken als de ICT-systemen volkomen te vernieuwen en over te hevelen naar de Google en Amazon cloud.
Dat alles gebeurde binnen vier maanden. ‘Uiteraard wel na de nodige voorbereiding,’ licht Marco Ebbers toe. ‘Maar ons geheim was dat we er altijd de vaart in hielden. Ook als er af en toe vragen waren van medewerkers.’
Want natuurlijk duiken er in zo’n proces voortdurend grote en kleine problemen op. ‘Onze insteek was altijd: we lossen dat werkende weg op. We gaan door, ook als er soms enige weerstand is. Natuurlijk blijf je daarover in gesprek, maar het doel was nu eenmaal een hoognodige verbetering van de ICT. Iets waar alle medewerkers naar onze vaste overtuiging al snel van zouden profiteren.’
Dit alles leidde tot een nieuwe inrichting van het EPD, waardoor het vele malen sneller functioneert, maar ook tot nieuwe Chromebooks voor alle medewerkers. ‘Bovendien gaat het videovergaderen nu veel makkelijker en is er sprake van een betere security. Er was bijvoorbeeld weinig geregeld op het gebied van ISO-normering. Dat is nu opgelost.’
Prettig om te werken
In september 2020 werd het proces afgerond en was GGZ InGeest klaar voor de komende jaren. Interim-bestuurder Rinus van Riel kijkt met tevredenheid terug. ‘We hebben een grote ICT-vernieuwing uitgevoerd en daar flink in geïnvesteerd. InGeest is zo een organisatie geworden waar het weer prettig is om te werken. En dat werd, althans qua ICT-middelen, hoog tijd.’
Terug naar het overzichtMaak kennis met
Gerelateerde cases
Binnen GGZ Delfland liep een project om de telefonieomgeving te migreren naar een nieuw centraal systeem niet naar wens. Er ontstond een ongewenste situatie met zowel oude als nieuwe infrastructuur in gebruik. Urs Keller heeft GGZ Delfland begeleid om de telefonieomgeving en de gekoppelde systemen weer op orde te krijgen.
Lees verderWat te doen als de automatisering is uitbesteed, maar de behoefte verandert. Nieuwe afspraken maken met de bestaande dienstverlener, zonder de toets van de markt of opnieuw aanbesteden? M&I/Partners adviseerde een middenweg, naar volle tevredenheid van de opdrachtgever.
Lees verder