Laurens gaat voor zorgtechnologie op maat: cliënten en medewerkers in de hoofdrol

Laurens, organisatie voor thuiszorg, revalidatiezorg, verpleeghuiszorg en zorg in de laatste levensfase, wil haar zorgtechnologie goed afstemmen op de behoeften van cliënten en de werkprocessen van medewerkers. Zorgtechnologie is daarbij geen doel op zich, maar een middel dat Laurens wil inzetten ter ondersteuning van haar visie op samen leven. Vanuit deze visie wil de organisatie zorgtechnologie benutten op een manier die bijdraagt aan cliënten en medewerkers.

Om beter inzicht te krijgen in de behoeften, wensen en uitdagingen rondom de inzet van zorgtechnologie – zowel bij cliënten als medewerkers – en te verkennen welke technologische oplossingen het beste aansluiten bij de zorgorganisatie, vroeg Laurens M&I/Partners om dit in kaart te brengen en op basis daarvan een passende aanpak te ontwikkelen.

Laurens’ project Technologie & Hulpmiddelen

Binnen Laurens lopen op verschillende locaties al diverse initiatieven rondom zorgtechnologie. Deze werden vooral lokaal opgezet en uitgevoerd. Hoewel de organisatie beschikt over een duidelijke visie met samen leven als uitgangspunt, was er nog geen helder overzicht van welke zorgtechnologieën waar werden ingezet, hoe deze werden ervaren en waar kansen liggen. Er ontstond dan ook de behoefte aan meer samenhang en afstemming, om zorgtechnologie bewust en doelgericht in te zetten als ondersteuning van de visie op samen leven.

Om hier concreet invulling aan te geven, startte Laurens het project Technologie & Hulpmiddelen. Dit project richt zich op het verkennen van de kansen van zorgtechnologie binnen het domein wonen met zorg, met als uitgangspunt de behoeften, wensen en uitdagingen van cliënten en medewerkers.

Van versnipperde zorgtechnologie naar een helder overzicht van relevante technologische oplossingen

Laureanne van Dijk vervulde binnen het project Technologie & Hulpmiddelen van Laurens de rol van projectleider binnen het domein wonen met zorg. Samen met het projectteam van Laurens bracht ze in kaart welke behoeften, wensen en uitdagingen er leven rondom de inzet van zorgtechnologie - zowel bij cliënten als medewerkers – en welke technologische oplossingen hierop het beste aansluiten.

Hiervoor stelde Laureanne met het projectteam een projectplan op en voerden ze een verkenning uit op drie locaties binnen Laurens. Deze verkenning bestond uit workshops met medewerkers en gesprekken met cliënten. In de eerste workshop richtten ze zich op de toekomstvisie. Zo kwamen vragen aan bod als:

  • Hoe ziet de zorg binnen Laurens er nu en over vijf jaar uit?
  • Welke knelpunten ervaren medewerkers in hun dagelijkse werk?
  • Waar liggen kansen voor meer zelfregie bij cliënten?

In de tweede workshop richtten Laureanne en het projectteam zich op concrete zorgtechnologieën. Ze bespraken o.a. relevante toepassingsgebieden, demonstreerden verschillende oplossingen en lieten medewerkers deze ranken op relevantie en haalbaarheid.

Daarnaast voerden ze cliëntgesprekken om hun perspectief mee te nemen. Hierbij gingen ze in op zaken als taken die lastig of onprettig voor de cliënt zijn, verwachtingen en zorgen rondom zorgtechnologie, zoals privacy of cameragebruik, en situaties waarin zorgtechnologie daadwerkelijk ondersteunend kan zijn.

Op basis van alle input uit de workshops en cliëntgesprekken stelden Laureanne en het projectteam een advies op over welke zorgtechnologieën het beste aansluit bij de behoeften van de cliënten en medewerkers.

Zorgtechnologie die aansluit bij de behoeften van cliënten en medewerkers

Met deze aanpak konden Laureanne en het projectteam vanuit verschillende perspectieven behoeften, wensen en uitdagingen in kaart brengen. Uiteindelijk resulteerde dit traject in een helder overzicht van relevante zorgtechnologieën die aansluiten bij de behoeften van zowel cliënten als medewerkers binnen Laurens. Deze vormen de basis voor de vervolgfase, waarin nu wordt gewerkt aan het concretiseren van de implementatie en het opstellen van onderbouwde businesscases per zorgtechnologie.

Door cliënten en medewerkers actief te betrekken in de verkenning, is er niet alleen draagvlak ontstaan, maar ook een duidelijke koppeling gelegd tussen de zorgtechnologie en de dagelijkse praktijk. Dit voorkomt dat technologie 'van bovenaf' wordt opgelegd en vergroot de kans op succesvolle implementatie. Daarnaast is het project een eerste stap geweest in het professionaliseren van de aanpak rond zorgtechnologie binnen Laurens.

Toekomstbestendig maken van langdurige zorg door slimmer en efficiënter te werken

Met dit project draagt Laureanne bij aan een belangrijke maatschappelijke opgave: het toekomstbestendig maken van de langdurige zorg. Door de toenemende zorgvraag en het tekort aan personeel is het noodzakelijk om slimmer en efficiënter te werken, waarbij zorgtechnologie een belangrijke rol heeft.

Programmamanager Nina van Loon: “M&I/Partners was van toegevoegde waarde door de snelheid waarmee zij tot de kern komen van het vraagstuk en een gedragen aanpak weten neer te zetten. Mede door de inzet van Laureanne ligt er een gedragen en concreet vertrekpunt voor de organisatie.”.

Zelf ook aan de slag met de inzet van zorgtechnologie? Lees hier hoe u als organisatie zorgtechnologie succesvol kan inzetten en hoe wij kunnen helpen met de inzet van zorgtechnologie.

Terug naar het overzicht

Gerelateerde cases

Siza optimaliseert de inzet van zorgtechnologie

Siza staat bekend om de inzet van innovatieve technologie binnen de gehandicapten zorg, vooral met zorgtechnologie. Om daar verder in te groeien zocht Siza advies voor het organisatorisch inbedden van zorgtechnologie en domotica.

Lees verder