Hoe digitaal volwassen is de organisatie eigenlijk? Die digitale volwassenheid is uit te drukken in de vorderingen op 2 dimensies:
- Het verbeteren van de digitale klantervaring door de digitale business;
- Het verbeteren van de operationele efficiency d.m.v. digitalisering.
Uit onze analyses en metingen blijkt dat tal van organisaties zich nog in het beginstadium bevinden. In de vaart der volkeren zetten organisaties vooral in op de digitale klantbeleving. De klant voorop. Snel een nieuwe functionaliteit voor specifieke toepassingen. Het effect voor gebruikers is snel zichtbaar, maar de optimale inrichting die daarvoor nodig is, is van latere zorg en iets waar de ICT-afdeling maar voor moet zorgen lijkt wel.
Deze aanpak leidt zelden tot puntoplossingen, een toenemende complexiteit in het applicatielandschap, dataduplicatie en de kans op wanorde in de informatievoorziening.
Aan “de vlucht omhoog” hangt een prijskaartje. Organisaties zijn vaak nog niet in staat de strategische waarde van informatie en hun informatievoorziening te duiden en echt daarop te willen investeren. Een “stap opzij in elk karwei” is echter op zijn plaats. Doe je als organisatie de investeringen niet, dan loop je vroeg of laat vast. Bestuurders dienen hier nadrukkelijk aandacht aan te besteden en dit mee te nemen in de bestuursfilosofie, inclusief het opzetten van een actief beleid en ernaar handelen.
Bij digitale transformatie moet de technologische basis van organisaties op orde zijn. Denk bijvoorbeeld aan de inzet van schaalbare cloudtechnologie, ICT-architectuur, ICT-security, applicatie-integratie, datamanagement enzovoort. Daarvoor zijn ICT-experts nodig met state of the art technologiekennis: kennis van het huidige ICT-landschap, van de marktontwikkelingen en wat de organisatie nodig heeft om de strategische ambities waar te kunnen maken. ICT-experts die op strategisch en tactisch niveau kunnen adviseren en zorgen voor een geslaagde implementatie en het bijbehorende verandermanagement.
Heb jij als ICT-expert ervaring in succesvolle technologische transities? Ken jij het klappen van de zweep? Samen zetten we met elkaar onze tanden in een aantal technische vraagstukken binnen de zorg en overheid.
Wij hebben een interessante projectenportefeuille op het gebied van ICT en technologie. Slechts een greep hieruit zijn bijvoorbeeld:
- Als integratiemanager tijdens een fusie van twee gemeenten de rationalisatie van applicaties en integratie ICT-infrastructuur aansturen;
- Een integrale businesscase opstellen voor de toepassing van Track and Trace medische technologie binnen ziekenhuizen;
- Het regelen van een nieuwe inrichting van de ICT-infrastructuur: de werkplekvoorzieningen en netwerkinfrastructuur van de sourcing naar de cloud voor een thuiszorgorganisatie;
- Het vanuit de rol als interimmanager ontwikkelen van de strategie en visie van de datacoalitie, toekomstbestendig maken van het datawarehouse, het beoordelen van het risicolandschap van informatievoorziening en het stabiliseren van het business intelligence team;
- Een kritische kwaliteitsmeting uitvoeren van het huidige applicatielandschap van een overheidsinstelling om deze voor de organisatie te verbeteren.
Ben je benieuwd hoe je ervoor kunt zorgen dat jouw expertise en advies organisaties in de overheid en zorg verder helpen om te innoveren?
Dan was dit hét evenement voor jou: 'Ik zei het toch!' Tijdens het event kreeg je de kans om jouw invloed als ICT-expert te vergroten en te ontdekken hoe jouw technische kennis een sleutelrol speelt in succesvolle digitale transformatie binnen de zorg en overheid.
Samen met onze adviseurs gingen ze aan de slag om te alten zien dat de rol van ICT-expert van cruciaal belang is. Ben jij de architect van toekomstige ICT-oplossingen?
Programma
17:30 - 18:00 Inloop
18:00 - 18:30 Welkom met Indische maaltijd
18:30 - 19:00 Digitale transformatie naar ICT transformatie
19:00 - 20:00 De succesfactor van de ICT-expert
Richard Sitters:
''Het logo is al klaar, hoeft alleen maar op de website'', ''We knopen toch gewoon die netwerken aan elkaar?'', ''Hoezo zijn die gegevens niet gesynchroniseerd?'' Misschien wel bekende frustraties bij jou als ICT-medewerker. Hoe zorg je ervoor dat jouw expertise en advies daadwerkelijk meegenomen wordt in het proces?
Ammar Sjeban:
Wat komt er allemaal bij kijken op het gebied van ICT bij digitale transformatie binnen een organisatie? Applicatierationalisatie: hoe blijf je in control, hoe hou je het overzicht en hoe zorg je voor samenhang binnen het applicatielandschap?
Urs Keller:
Iedereen kent wel het verpleegoproepsysteem (VOS) in een ziekenhuis: patiënt drukt op een rode knop, waarna een verpleegkundige een oproep op zijn of haar toestel krijgt. In het verleden ging dit via ‘piepers’, tegenwoordig zijn dit telefoontoestellen (DECT of Voice over Wifi) of smartphones met een app. Deze laatste categorie (smartphones) biedt de mogelijkheid om niet alleen een alarm maar ook aanvullende informatie mee te sturen. Dit kan zelfs beeldinformatie van een patiëntbewakingsmonitor zijn. Hiermee wordt het VOS een MOS: een medisch oproepsysteem. Deze casus beschrijft wat de rol van de technische projectleider is bij de realisatie van deze koppeling met patiëntbewakingsmonitoren, maar ook wat de toegevoegde waarde hiervoor is van de ICT-expert.
20:00 - 20:30 Borrel en napraat
Naar het overzicht