Gelre Ziekenhuizen live met BeterDichtbij

Vragen stellen aan je zorgteam of specialist. Op het moment dat het jou uitkomt, gewoon thuis vanaf de bank of onderweg naar je werk. Met de app van BeterDichtbij kunnen patiënten van Gelre Ziekenhuizen sinds eind november ’17 beveiligd communiceren via de mobiele telefoon of computer met het ziekenhuis. M&I/Partners werd gevraagd de uitrol te begeleiden.

BeterDichtbij

Gelre Ziekenhuizen is het achtste ziekenhuis in Nederland waar de app wordt uitgerold. BeterDichtbij wordt gebruikt voor niet-acute vragen, die binnen twee tot drie werkdagen worden beantwoord. De app kan zowel de patiënt als de arts tijd besparen en voorkomt soms zelfs dat er een afspraak moet worden gemaakt.

Doeltreffend en efficiënt

Gelre is gestart met een proef bij longgeneeskunde, en binnenkort ook op de fertiliteitspoli en bij kinderpsychologie. “Het is als vakgroep zaak goed te bedenken hoe de app doeltreffend en efficiënt kan worden ingezet in het zorgproces”, zegt Ingeborg Kan. “Bij longgeneeskunde worden vragen van patiënten door het zorgteam en verpleegkundig specialisten opgevangen en waar mogelijk afgehandeld. Medisch-inhoudelijke vragen worden doorgezet naar de betreffende longarts. Patiënten hoeven hierdoor het ziekenhuis niet te bellen, dat scheelt hen weer tijd. Artsen beantwoorden vragen in een beveiligde webomgeving op het moment dat het hen uitkomt”.

Binnenkort starten ook de kinderpsychologen met de app. De patiëntengroep tussen de 12 en 18 jaar is telefonisch slecht bereikbaar. Door aan te sluiten bij de voorkeurscommunicatie van jongeren met de app van BeterDichtbij, verwachten de kinderpsychologen hun doelgroep beter te bereiken. Na de proeftuin beslist Gelre Ziekenhuizen of de app organisatiebreed wordt geïmplementeerd.

De app van BeterDichtbij is ontwikkeld door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en vanaf december beschikbaar voor alle zorginstanties in Nederland.

Innovatie in de zorg

Meer informatie? Of wilt u met een of meerdere experts van gedachten wisselen rondom innovatie in de Zorg? Neem contact op met Ingeborg.

Terug naar het overzicht

Gerelateerde cases

eHealth in uw organisatie tot een succes maken?

De 'eHealthreis: een praktische gids naar succes' geeft u stapsgewijs korte en duidelijke antwoorden.

Naar de eHealthreis