Een slagvaardige digitale strategie voor Spijkenisse Medisch Centrum

M&I/Partners ondersteunde Spijkenisse Medisch Centrum in het opstellen van een digitale strategie en roadmap 2022 - 2026. In de strategie staan de thema’s patiënt en medewerker als partner, zorg dichtbij, ketensamenwerking en datagedreven werken centraal.

Hoe ziet de zorg van de toekomst eruit voor Spijkenisse Medisch Centrum en welke rol speelt digitalisering en ICT daarin? Spijkenisse Medisch Centrum heeft als missie het succesvol invullen van medisch specialistische basiszorg voor de inwoners van Voorne-Putten, Rozenburg en de deelgemeenten Rotterdam, Hoogvliet en Pernis. Bij het aanbieden van zorg is, is nauwe samenwerking met de omliggende ziekenhuizen van groot belang. De artsen die de zorg in Spijkenisse Medisch Centrum bieden zijn dan ook bijna allemaal verbonden aan deze ziekenhuizen.

Wouter Gude en Antoon van Luxemburg van M&I/Partners ondersteunden Spijkenisse Medisch Centrum in het opstellen van een digitale strategie en roadmap 2022 - 2026 om deze ambities te realiseren en versterken. In de strategie staan de thema’s patiënt en medewerker als partner, zorg dichtbij, ketensamenwerking en datagedreven werken centraal. 

Pragmatische digitale strategie

Spijkenisse Medisch Centrum is gericht op laagcomplexe, planbare medisch specialistische basiszorg. Een kleinschalig ziekenhuis met een regionaal karakter. Dat vraagt om een passende maar vooral pragmatische digitale strategie. M&I/Partners heeft geholpen om de relevante ontwikkelingen te structureren naar analogie van het CIO 3.0 denken, in drie lagen:

  1. Digitalisering die ingrijpt op het ‘businessmodel’ van organisatie.
  2. Informatisering en ondersteuning van bedrijfsprocessen.
  3. ICT-infrastructuur, zoals werkplekken, servers, opslag en netwerk.

Een concreet tijdspad en inzicht in benodigde randvoorwaarden droegen bij aan een doelmatige en realistische digitale roadmap. 

Regionale samenwerking

Voor complexe zorg, zoals hartinfarcten of moeilijke operaties, werkt Spijkenisse Medisch Centrum samen met de ziekenhuizen Van Weel-Bethesda Ziekenhuis in Dirksland en Maasstad Ziekenhuis in Rotterdam. Ook neemt Spijkenisse Medisch Centrum digitale middelen en diensten (zoals informatiemanagement en medische technologie) van hen af en wisselen zij elektronisch patiëntinformatie uit. In de strategie is daarom expliciet aandacht besteed aan het voortbouwen op bestaand potentieel, optimaal benutten van de kansen door de nauwe samenwerking met genoemde ziekenhuizen, maar ook het borgen van voldoende eigenheid passend bij het profiel van Spijkenisse Medisch Centrum.

Jasper Douma, manager informatiemanagement bij Spijkenisse Medisch Centrum en Maasstad Ziekenhuis: “Op een wijze die goed aansluit bij de lokale cultuur heeft M&I/Partners ons meegenomen in de digitale wereld en gezamenlijk zijn we tot een pragmatische strategie voor het Spijkenisse Medisch Centrum gekomen.”

 

Meer weten?

Meer weten wat wij voor u kunnen betekenen? Neem contact op met Wouter Gude of Antoon van Luxemburg. Ontdek meer over het optimaliseren van uw digitale strategie en ICT.

Terug naar het overzicht

Gerelateerde cases

CWZ projectleiding ICT-heroriëntatie

Het CWZ stond eind 2014 aan de vooravond van een nieuw EPD. Er ontstond een impasse omdat de nieuwe raad van bestuur de ondergrond voor dit nieuwe EPD niet stabiel genoeg vond en de onderhandelingen stillegde. Met het vertrek van de manager informatiemanagement ontstond er behoefte aan externe advisering. Jan Houben heeft een nieuw perspectief voor ICT én het CWZ ontwikkeld.

Lees verder