M&I/Partners lanceert het boek ‘CIO 3.0 – Leiden met digitale transformatie’


Op 30 november is het boek feestelijk gelanceerd tijdens een bijeenkomst bij M&I/Partners. ‘CIO 3.0 - Leiden met Digitale Transformatie’ van Karin Zwiggelaar en Antoon van Luxemburg. Het boek biedt handvatten voor eenieder die succes wil behalen in het digitale tijdperk. Het is een volledig herziene en geactualiseerde versie van het succesvolle boek ‘CIO 3.0 – Het verschil maken bij digitale transformatie’ uit 2016. Jos van Hillegersberg wetenschappelijk directeur van JADS.nl, tevens hoogleraar aan de UTwente, schreef het voorwoord van het boek.

Leiden met digitale transformatie

De ondertitel van het boek: ‘Leiden met Digitale Transformatie’ benadrukt de essentie van leiderschap van zowel de organisatie als van de mensen die digitale transformatie moeten sturen. Een taak waar de CIO wel een leiderschapsrol heeft maar deze niet alleen kan vervullen. Inmiddels zijn ICT en digitalisering strategische bedrijfsfactoren, en vereist het leiden met digitale transformatie om visie en sturing door het topmanagement. In een volledig nieuw hoofdstuk gaan de auteurs daarom in op de rol van bestuur, businessmanagement en toezichthouders. Digitale transformatie draait niet alleen om technologie, maar ook om het ontwikkelen van de juiste vaardigheden bij zowel medewerkers als het management. Het vermogen van de organisatie om zich aan te passen aan een meer digitale toekomst vraagt om het ontwikkelen van een digitale mindset en nieuwe competenties.

Kompas voor digitale strategie en transformatie

Het boek biedt een actueel kompas om de digitale strategie en transformatie van organisaties vorm te geven. Organisaties en hun CIO’s hebben de afgelopen jaren veel geleerd van hun ervaringen met digitale transformatie. Deze nieuwe editie omarmt recente technologische ontwikkelingen als data en AI, ondersteund door het steeds breder gebruik van cloud en clouddiensten. Generatieve AI-tools als ChatGPT kunnen worden gezien als general purpose technology: technologieën voor algemeen gebruik die een hele economie kunnen beïnvloeden en de potentie hebben om samenlevingen drastisch te veranderen.

De auteurs

De auteurs Antoon van Luxemburg en Karin Zwiggelaar, adviseurs bij M&I/Partners, over het boek: “De rol van digitalisering en ICT is steeds bepalender voor het bestaansrecht van organisaties. Het bewustzijn, de kennis en ontwikkeling van digitale technologie moeten in alle lagen van de organisatie doordringen. Wij reiken daar in deze 2e herziene versie van het boek verschillende invalshoeken en handvatten voor aan.”

Het boek, uitgegeven door Van Haren Publishing, is via de reguliere boekenverkoopsites of via de webshop van de uitgever te koop.



Terug naar het overzicht

Gerelateerde publicaties