Voor vrijwillige zorg moeten de deuren open staan. De inzet van technologie kan hierbij helpen, maar wat komt erbij kijken om dit op een veilige manier te organiseren?
Lees verderTechnologie in de zorg maakt het mogelijk om te innoveren op zorgtaken van verschillende zorgorganisaties (bijvoorbeeld huisarts, ziekenhuis, en langdurige zorg). Het belang van technologie in de zorg kan niet worden overschat. Het verhoogt de efficiëntie van zorgprocessen, vermindert de kans op fouten en verbetert de patiëntveiligheid. Bovendien stelt het zorgverleners in staat om beter geïnformeerde beslissingen te nemen en patiënten of cliënten meer gepersonaliseerde zorg te bieden. Dit leidt tot betere gezondheidsresultaten en verhoogt de tevredenheid van zowel patiënten/cliënten als zorgverleners.
Waar helpt technologie de zorg vooruit
Een beter primair proces
Medische technologie verbetert het primaire proces door nauwkeurige diagnoses en behandelingen mogelijk te maken. Bijvoorbeeld realtime monitoring d.m.v. draagbare hartmonitoren.
Lagere werkdruk door zorgalarmering
Zorgalarmering biedt veiligheid en gemoedsrust door snelle hulp te garanderen bij noodgevallen. Dit verhoogt de zelfstandigheid van cliënten en vermindert de werkdruk voor zorgverleners.
Minder handmatig werk
De ICT in de back-end zorgt ervoor dat informatie automatisch wordt doorgestuurd naar de juiste plek (bijvoorbeeld met een koppeling) en routinetaken worden geautomatiseerd (bijvoobeeld met RPA).
Technologie in de zorg
Technologie in de zorg - waar hebben we het dan over? We houden bewust de definitie breed: dus alles van gebouwgebonden technologie zoals zorgalarmeringssystemen, tot oplossingen bij cliënten thuis zoals een medicatiedispenser en telemonitoring. Maar ook andere digitale toepassingen voor zowel medewerkers als cliënten, waarbij ICT een cruciale rol speelt. Routetinetake kunnen bijvoorbeeld geautomatiseerd worden in bedrijfsvoeringsprocessen met behulp van RPA.
Om deze toepassingen te laten werken worden er diverse onderliggende technologieën ingezet. Neem als voorbeeld een zorgalarmeringssysteem:
- Draadloze sensoren binnenshuis die communiceren via RF protocollen, Bluetooth Low Energy (BLE) of NFC, met plaatsbepaling op basis van driepuntsmeting.
- Deursturing voor het realiseren van leefcirkels.
- Draadloze sensoren buitenshuis die communiceren via 4/5G en GPS gebruiken voor plaatsbepaling
- Camera- en radarsystemen met beeldanalyse op basis van AI, aangesloten op de lokale Ethernet netwerkinfrastructuur.
- Analyse en afhandeling van meldingen in een centrale redundant uitgevoerde alarmserver, doorgaans extern gehost en gekoppeld via een redundante WAN-verbinding.
- Een app op smartphones voor het ontvangen van de meldingen van de alarmserver, inclusief de mogelijkheid voor beeldcommunicatie.
- Smartphones verbonden met het lokale Wifi-netwerk of met 4/5G.
- Koppeling op basis van het SIP protocol voor het afhandelen van telefonie en verbindingen met deurintercom.
- Koppeling met Brandmeldinstallatie in kader van stille ontruiming (NEN-2575).
Klantcases
Kennis
Storingsmeldingen waar je niets meer van hoort of van het kastje naar de muur gestuurd worden. Helaas is dit in veel organisaties de realiteit als het gaat om zorgtechnologie. Vaak ontbreekt een duidelijke eigenaar voor veel problemen rond zorgtechnologie. Dit is een belangrijke reden dat het opschalen van zorgtechnologie mislukt en waarom zelfs toepassingen na implementatie uiteindelijk in de kast van vergetelheid belanden.
Lees verder