De Modelgemeente biedt diverse kanalen voor inwoners en ondernemers om te communiceren, diensten aan te vragen en af te nemen. Naast traditionele kanalen (balie, telefonie en post) wordt er steeds meer gebruik gemaakt van slimme formulieren, apps, chatbots, virtual reality, augmented reality en videobellen.
Slimme formulieren en apps maken het inwoners en ondernemers makkelijk de gewenste dienst makkelijk aan te vragen en het levert de Modelgemeente tijdwinst door het gebruik van algoritmen en ‘robot process automation’ (RPA) waardoor repeterende administratieve handelingen worden geautomatiseerd. Intelligente kanalen zoals chatbots, slimme assistenten, augmented en virtual reality zorgen dat inwoners en ondernemers van de Modelgemeente steeds meer in staat zijn hun eigen dienstverlening te realiseren.
ICT-begroting Intelligente kanalen
Begroting incidenteel Beeldbellen, inrichting en training Inrichten live-chat en chatbotomgeving Inrichting RPA-omgeving en RPA-team |
€ 10.000 € 5.000 € 30.000 |
Begroting structureel Beeldbellen (200 gebruikers) Software livechat en chatbot Bemensing livechat Vullen chatbot RPA-software RPA-team |
€ 50.000 € 20.000 € 9.000 € 20.000 € 60.000 € 215.000 |
Toelichting ICT-begroting
We gaan uit dat 0,2 fte gedurende 5 dagen per week, gedurende de openingstijden (schaal 9) bezig is met het afhandelen van vragen uit de livechat. We gaan ook uit van 16 uur per week aan capaciteit (schaal 9) voor het vullen en verbeteren van de chatbot. We gaan ervan uit dat het RPA-team bestaat uit 3 fte specialisten,m schaal 9 en 1 fte RPA-specialist, schaal 10.