CIO-platformbijeenkomst: praktische gids naar zorgtransformatie


Wij organiseerden op woensdag 11 oktober 2017 de CIO-platformbijeenkomst 'Een praktische gids naar zorgtransformatie'. Een bijeenkomst met spraakmakende voorbeelden op het gebied van zorgtransformatie en innovatie. Voor een gezelschap met vertegenwoordigers van Nederlandse ziekenhuizen en care-instellingen lieten Hans Ensing, Denise Verburgh (Bravis Ziekenhuis), Vincent Weijers (Mediq) en Hyleco Nauta (UMC Utrecht) zien hoe zij doorpakken met zorgtransformatie en innovatie.

Samen innoveren, zelf doen

Hans Ensing (Bestuursvoorzitter Bravis) Denise Verburgh (Brave)
''Een ziekenhuis is als een mammoettanker, om momentum te creëren voor verandering moet je een innovatieteam naast de reguliere organisatiestructuur plaatsen.''

Het Bravis ziekenhuis streeft er naar om een innovatieve organisatie te zijn. Het inzetten van digitale toepassingen in de zorg is daar een belangrijk onderdeel van. Het ziekenhuis biedt ruimte aan innovatieve e-health ideeën die de kwaliteit van de zorg verbeteren. In de praktijk betekent dat samen met de patiënt praktische toepassingen bedenken en uitvoeren. Patiënten worden daarom nadrukkelijk gevraagd om mee te denken en mee te praten. Om de verschillende initiatieven en ideeën bij elkaar te brengen heeft het Bravis ziekenhuis het Brave Innovatieteam opgericht. Een groep van zes doorpakkers die allemaal één dag per week actief met e-health aan de slag gaan en zorgen dat de ideeën vlot uitgetest kunnen worden. Brave verbindt, inspireert, faciliteert en enthousiasmeert. Waarbij de initiatiefnemer van een nieuw idee moet nadrukkelijk als de kartrekker fungeren.

Denise Verburgh, van Brave innovation, over zorginnovatie, verbeteren met ICT en de patiënt vooral zelf de regie te geven. Samen innoveren, zelf doen!

 

Liever thuis dan in het ziekenhuis

Vincent Weijers (Executive Vice President Mediq Benelux en Frankrijk)
''Iedereen is enthousiast voor een pilot, maar we worstelen met opschaling''

We moeten onze gezondheidszorg blijven veranderen opdat de zorg de komende jaren toegankelijk blijft voor mensen. Een belangrijke ontwikkeling hierin is het werken aan ziekenhuiszorg in de thuisomgeving. Mediq, dat zich na de verkoop van haar apotheken volledig focust op hulpmidde-lenzorg en zorginnovaties, wil o.a. diabetespatiënten in de thuisomgeving ondersteunen in hun zelfredzaamheid.

Het inzetten van slimme medische hulpmiddelen maakt het mogelijk om data te verzamelen over o.a. glucosewaarden en via een 'connected care platform' inzichtelijk te maken aan patiënten en hun zorgbehandelaars. Volgens Vincent Weijers zijn de ervaarde barrières zeker niet van technische aard, toch blijft het om verschillende redenen lastig om succesvolle pilots op te schalen.

 

Ontdek welke praktische tips Vincent Weijers, Executive Vice President Mediq Benelux en Frankrijk, nu meegeeft om te starten met zorgtransformatie!

 

Zorgtransformatie realiseren binnen een UMC

Hyleco Nauta (director eHealth Innovation UMCU)
"Raad van Bestuur stond voor de keuze: 100 miljoen euro investeren in stenen of in digitalisering.''

Het UMC Utrecht is twee jaar geleden de strategie 'Connecting U' gestart. Onderdeel hiervan is het creëren van een 'zorgcontinuüm' waardoor patiënten meer eigen regie kunnen nemen. Een ambitie die over de muren van het eigen ziekenhuis heen gaat. Hyleco Nauta staat voor de uitdaging deze ambitie te realiseren en heeft daarvoor een eigen organisatie en middelen gekregen.

In zijn presentatie 'van wachtkamer naar huiskamer' bespreekt Nauta verschillende concrete voorbeelden van het zorgcontinuüm, zoals: jeugdreuma, hypertensie en ALS. Vanuit het oogpunt van de patiënt, arts en onderzoeker. Net als bij Brave in Bravis zijn de afdelingen de eigenaren van innovatieprojecten. Nauta en zijn team faciliteren de afdelingen en zorgen voor de juiste projecthygiëne.

Ontdek de praktische tips en visie van Hyleco Nauto, director eHealth Innovation UMC Utrecht, over de toekomst en transformatie van de zorg. 



Terug naar het overzicht

Gerelateerde publicaties

Ziekenhuizen sluiten poliklinieken en spoedposten. Luchthavens kampen met enorme vertragingen. Streekvervoer in verschillende provincies rijdt niet omdat het contact met de alarmcentrale is verbroken. Veiligheidsregio’s zijn in rep en roer. Het hele betalingsverkeer in Australië ligt plat. En dat is slechts een greep uit de gevolgen van de CrowdStrike-storing van medio juli. Een korte storing, gelukkig, maar de financiële gevolgen waren enorm. 

Lees verder

ICT bepaalt de komende jaren de manier waarop de bedrijfsprocessen zijn ingericht en de plek die de zorginstelling gaat innemen op de markt. Dat vraagt om leiderschap in het digitale tijdperk en betekent dat de CIO meepraat met de raad van bestuur. Dat vraagt om een digitale strategie en toekomstvisie.

Lees verder