Wat kan Nederland van de digitale zorg leren van andere landen? In België draait een landelijk gezondheidsportaal waarmee iedere burger digitaal over zijn medisch dossier beschikt. In Turkije hebben 150 ziekenhuizen stage 6 van het HIMSS EMRAM-model. En de Verenigde Staten stimuleren al jaren de continue verbetering van de zorg met hun ‘meaningful use’-programma. Ontdek de vijf tips die de succeskansen van het Nederlandse zorgbeleid vergroten.
Lees verderJe hoort het de laatste tijd wel vaker: ziekenhuizen zouden te weinig doen aan het delen van informatie met collega-instellingen. Er wordt te veel tijd en energie besteed aan het onderhoud van het bestaande EPD, terwijl er voor de koppeling aan de ICT-systemen van andere zorginstellingen te weinig aandacht is. Het gaat allemaal niet snel genoeg, is de achterliggende gedachte.
Ze klinken goed, dergelijke verhalen. Kritiek is makkelijk en je vindt altijd een luisterend oor. Maar kloppen die verhalen ook? Ik denk dat de werkelijkheid genuanceerder is.
Honderden applicaties
Wat de criticasters maar al te makkelijk vergeten, is hoe druk je het als zorginstelling hebt met het beheer van je ICT. In een doorsnee ziekenhuis draaien er naast het EPD zo’n 300 tot 500 verschillende applicaties. Het is een hele klus om dat optimaal te laten functioneren. Vragen van gebruikers, doorvoeren van updates, verhelpen van storingen… Ga er maar aan staan.
Dat de directe aandacht voor koppeling met andere zorginstellingen er in die hectiek soms bij inschiet, dat begrijp ik wel. Maar dat betekent niet dat die wens niet bestaat. Koppeling is immers op termijn een voorwaarde om te overleven. In je eentje red je het niet, en bovendien is samenwerking beter voor de patiënt.
Geen eenvoudige opgave
Maar als een goed functionerende ICT in één ziekenhuis al een opgave is, dan is het dat in een handvol ziekenhuizen helemaal. Want niet alleen het EPD, maar ook al die honderden applicaties moeten perfect aansluiten op het systeem van de buren. Voorwaar geen eenvoudige opgave. En als het eigen systeem dan ineens weer om aandacht vraagt, dan is het niet zo vreemd dat je die aandacht ook geeft.
Desondanks beschikt een aantal ziekenhuizen wel degelijk over een bredere strategische visie op samenwerking en ICT. Vooral als de Raad van Bestuur er achter staat, is het perspectief op de lange termijn best in orde.
De vraag is echter of het wel snel genoeg gaat. Er staan in de zorg immers grote veranderingen op stapel. En dat vraagt om een flexibele inzet van ICT, ook buiten de muren van de eigen instelling.
Hoe zorg je ervoor dat je systeem voldoet aan de eisen van vandaag en morgen, én de wensen voor de komende jaren? Dat zijn de vragen waar ik het in 2016 met u over wil gaan hebben.
Jan Houben
Terug naar het overzicht
Gerelateerde publicaties
We leven in een tijd waar ingrijpende digtiale veranderingen plaatsvinden. Digitale middelen maken het steeds meer mogelijk voor patiënten om zelf de regie te nemen. Deze digitalisering heeft grote impact in zorgorganisaties en vraagt veel van bestuur tot zorgmedewerkers.
Lees verder