Informatie en informatievoorzieningen worden steeds belangrijker voor een organisatie. Met de verdergaande digitalisering van werkzaamheden en een groei van informatiegestuurd werken, is de informatievoorziening bepalender dan ooit voor de strategie en werkprocessen van organisaties. Hierdoor komt de nadruk van ICT steeds meer te liggen op de informatie en functionele inrichtingskant en dus op informatiemanagement. Maar wat is informatiemanagement, wat is het belang van de informatiemanager en welke rollen zijn er te onderscheiden?
Lees verderIn oktober 2018 stond de CIO-platformbijeenkomst in het teken van de belofte van gepersonaliseerde zorg. Hoe gaan partijen in het zorgveld hiermee om? Welke aanpak is volgens hen succesvol en wat kunnen we leren van ervaringen in de praktijk?
Gepersonaliseerde zorg
Persoonlijke zorg is een adagium binnen zorginstellingen. Wat begon als een extra, is inmiddels noodzaak geworden. Welke belofte kent ‘gepersonaliseerde zorg’ in de praktijk? Transparantie over zorgprestaties voor patiënten, druk op tarieven, beleid van zorgverzekeraars, nieuwe technologieën en de veelheid van diagnostische gegevens maken dat gepersonaliseerde zorg onontkoombaar is. Gepersonaliseerde zorg vraagt om samenwerking door zorginstellingen, patiënten en verzekeraars. Uitwisseling en inzet van patiëntinformatie en gestroomlijnde processen zijn randvoorwaardelijk. Hoe gaan partijen in het zorgveld hiermee om? Welke aanpak is volgens hen succesvol en wat kunnen we leren van ervaringen in de praktijk?
Henk Gerla, lid Raad van Bestuur zorgverzekeraar Zorg en Zekerheid, trapte de middag af en ging in zijn presentatie in op de juiste zorg, op de juiste plaat en het juiste moment. Ellen Maat, directeur Strategie Kwaliteit & Innovatie bij Cordaan, nam ons mee in de wereld van Cordaan, de focus op de cliënt en welke eisen persoonlijke en passende zorg stellen aan de informatievoorziening en informatie-uitwisseling. Richard Kamman, het Prinses Máxima Centrum voor kinderoncologie, sloot als laatste spreker af met een mooi verhaal over next level in de zorg voor kinderen met kanker.
Terug naar het overzicht
Gerelateerde publicaties
ICT ontwikkelt zich naar een functie die het succes of falen van de organisatie bepaalt. Sterker nog, ICT wordt leidend bij de inrichting van de organisatie. Deze ontwikkeling kent drie fasen.
Lees verder