IFV kernregistratie incidenten

IFV vroeg M&I/Partners om een gedragen en eenduidig beeld van de kernregistratie met specifieke aandacht voor de vereisten van de AVG.

'Samen werken aan een veiliger Nederland' is het motto van het Instituut Fysieke Veiligheid. Ook voor de Kernregistratie incidenten is dit het uitgangspunt. Alle veiligheidsregio’s slaan gegevens op. Een gegevensverzameling conform een afgesproken datamodel, die door meerdere applicaties van veiligheidsregio’s gebruikt kan worden, heet een kernregistratie. 

Privacy

Door cijfers van incidenten uit heel Nederland te combineren, kan het IFV in opdracht van de veiligheidsregio’s inzicht geven in trends en ontwikkelingen op het gebied van incidenten en incidentbestrijding. Omdat er bij het registreren van incidenten tenminste indirecte persoonsgegevens vastgelegd worden, is het uitwisselen van gegevens over deze incidenten vanuit privacy-perspectief niet vanzelfsprekend. 

De rol van M&I/Partners

IFV vroeg M&I/Partners om een gedragen en eenduidig beeld van de kernregistratie met specifieke aandacht voor de vereisten van de AVG. 

Eenduidige verwerking

We zijn begonnen met het in kaart brengen van de verwerking zodat er een eenduidig beeld was, om daar vervolgens de risico's van te analyseren. De uiteindelijke risico's en bijbehorende maatregelen hebben geleid tot een oplossing, waarbij de veiligheidsregio's met vertrouwen de gegevens aan het IFV kunnen verstrekken en de rechten van de betrokkenen beschermd zijn. We zijn trots dat we samen met de veiligheidsregio’s en het IFV kunnen werken aan een veiliger Nederland.

Terug naar het overzicht

Gerelateerde cases

IFV 25 regio's samen op weg naar informatieveiligheid!

Informatieveiligheid is een belangrijk thema binnen veiligheidsregio's. Gevoelige informatie mag niet 'op straat' liggen en privacy moet gewaarborgd zijn. Om de regio's hierbij te ondersteunen is een traject van collegiale toetsing opgezet. M&I/Partners voert deze collegiale toetsing bij alle 25 regio's uit.

Lees verder
Privacy en DPIA's bij de gemeente Amersfoort

Ook de gemeente Amersfoort wilde ondersteuning bij het uitvoeren van Data Protection Impact Assessments. Ze vroegen hulp bij het maken van een standaard aanpak, een groep interne medewerkers op te leiden en de uitvoering van een set DPIA's te begeleiden. De procesgerichte en pragmatische DPIA-aanpak van M&I/Partners heeft ervoor gezorgd dat Amersfoort hier echt verder mee kan.

Lees verder

Het slimmer en beter gebruikmaken van data binnen uw organisatie stelt u in staat om betere beslissingen te nemen, op zowel operationeel als strategisch niveau.

Ontdek de mogelijkheden