De zorg in Nederland staat voor ingrijpende veranderingen. De vraag naar zorg blijft toenemen, en er worden steeds meer taken vanuit de tweede lijn, ziekenhuizen, verplaatst naar de eerste lijn, zoals de huisartsenpraktijken. Daarnaast zien huisartsen een toename van sociale problemen zoals financiële moeilijkheden, dakloosheid en andere factoren, die vaak ook medische gevolgen hebben. Een depressie door financiële problemen of fysieke klachten die verergeren door een gebrek aan huisvesting zijn geen uitzonderingen meer.
Lees verderIn dit rapport treft u de resultaten van het onderzoek onder grote geïntegreerde GGZ-instellingen naar de stand van zaken met betrekking tot patiëntportalen aan. Uit het onderzoek blijkt dat tien instellingen een patiëntportaal hebben gerealiseerd. Daarbij zien we dat de portalen nog niet veel door patiënten worden gebruikt. Dit komt volgens ons omdat de patiëntportalen nog niet voldoende aansluiten bij de behoefte van de patiënt, namelijk servicegerichtheid en gemak.
Op hoofdlijnen concluderen wij uit het onderzoek het volgende.
- Uit deze eerste inventarisatie blijkt dat een derde van de grote 26 geïntegreerde GGZ-instellingen een patiëntportaal aanbiedt aan patiënten. Twee derde heeft nog geen patiëntportaal of heeft niet deelgenomen aan het onderzoek.
- Tussen het aanbieden van een patiëntportaal en het daadwerkelijk gebruik door de patiënt zit een wereld van verschil. Uit het onderzoek blijkt dat er al relatief veel functionaliteit wordt aangeboden maar dat er slechts beperkt gebruik van wordt gemaakt. Slechts 10% van de patiënten heeft in ieder geval een enkele keer ingelogd. De vraag die dit oproept is of de functionaliteit die het huidige portaal biedt, voldoet aan de behoefte van de gebruikers.
- Deelnemers beschikken over relatief weinig monitoringsmogelijkheden om naast het inloggen het verdere gebruik van de patiëntportalen inzichtelijk te maken. Dit maakt het lastig om op het gebruik van de portalen te sturen en doorontwikkeling vorm te geven.
- Wat opvalt is dat afspraak plannen, chatten en gegevens wijzigen bijna niet worden aangeboden binnen de huidige generatie portalen. Afspraak plannen en gegevens wijzigen staan volgens de deelnemers in de top drie belangrijkste functionaliteiten van een patiëntportaal.
Neem voor meer informatie over dit onderzoek vrijblijvend contact op met Joren!
Lees ook ons onderzoek patientenportalen onderzoek bij ziekenhuizen
Terug naar het overzicht
Gerelateerde publicaties
Bij de invoering van een ECD komt meer kijken dan alleen het gebruik van het ECD. Tijdens het project is vaak veel aandacht voor hoe medewerkers het ECD moeten gebruiken. Vanuit M&I/Partners benaderen we een implementatie vanuit drie verschillende invalshoeken: proces, gedrag en techniek.
Lees verder