Onderzoek naar AI in de zorg - Artificial Intelligence is een grensverleggende technologie met veel potentie. Maar hoe ver zijn de Nederlandse ziekenhuizen met de implementatie van AI-toepassingen? M&I/Partners onderzocht het bij 25 Nederlandse ziekenhuizen.
Lees verderHet tijdperk van Artificial Intelligence is nu, schreef ik in mijn vorige blog. Machines zijn razendsnel, ze worden niet moe, ze raken niet afgeleid en zijn dus bij uitstek geschikt voor een zoektocht door grote hoeveelheden data. Dat levert van alles op, niet in de laatste plaats waardevolle beslissingsondersteuning van artsen bij een diagnose.
Beste van twee werelden
Tot zover zijn er maar weinig mensen die de voordelen van Artificial Intelligence bestrijden. Kunstmatige intelligentie weet medische scans uitstekend te interpreteren. Een diagnose stellen op basis van je ervaring en je gevoel, maar wetenschappelijk onderbouwd door een hoeveelheid literatuur die geen mens zelfstandig tot zich kan nemen, dat is het beste van twee werelden.
Zorgverlener overbodig
De vraag die velen zich echter stellen luidt: wordt het werk van de zorgverlener op den duur overbodig? Gaat AI onze banen overnemen? Daarbij gaat het vooralsnog niet om het werk in de OK of de minstens zo belangrijke taak van zorgverleners om te troosten en gerust te stellen. Maar het betreft bijvoorbeeld wel het werk van radiologen. Een vlekje op de longen dat op een tumor kan wijzen, is dat niet veel betrouwbaarder door een computer vast te stellen dan door een mens? Zorgen kunstmatig intelligente systemen er straks voor dat het beroep radioloog overbodig wordt?
Vertrouwen in menselijke vermogen
Het eerlijke antwoord is: we weten het niet. We hebben met z’n allen in elk geval nog altijd veel vertrouwen in het menselijke vermogen om situaties te beoordelen en op basis daarvan beslissingen te nemen. We laten dat liever niet over aan machines. Sterker: een fietser die slachtoffer wordt van een zelfrijdende auto is wereldnieuws, terwijl de 678 doden die vorig jaar alleen al in het Nederlandse verkeer vielen, relatief weinig media-aandacht krijgen.
Hogere eisen
Dit betekent dat ook de eisen die aan digitale beslissingsondersteuning worden gesteld hoger zijn. Een mens die een verkeerde diagnose stelt, daar kunnen we door de bank genomen mee leven. Als een machine hetzelfde doet, beschouwen we dat als onaanvaardbaar.
AI groeit exponentieel
Voorlopig zal het dus nog wel loslopen met de robotisering bij het stellen van een diagnose. Maar de dingen kunnen snel gaan. De groei van AI gaat exponentieel, en deskundigen verwachten dat binnen nu en tien jaar machines het menselijk brein zullen evenaren en misschien zelf overtreffen. Wat doen we dan? Welke waarden willen we dan handhaven? Daarover gaat het de volgende keer.
Terug naar het overzicht
Maak kennis met
Gerelateerde publicaties
De publieke sector staat voor stevige maatschappelijke opgaven. Burgers verwachten transparantie en een toegankelijke en veilige digitale dienstverlening van de overheid. Artificial Intelligence biedt kansen voor de maatschappij en de economie. Maar artificial intelligence komt ook met uitdagingen. Enri Leufkens vertelt over de mogelijkheden, kritische aandachtspunten en geeft tips voor een effectieve AI-aanpak.
Lees verder