Ook voor corona ging het al goed met de digitalisering van de zorg


Brengt corona een versnelling teweeg in de digitalisering van de zorg? Die vraag hoor je steeds vaker, en het is ook een interessante vraag. Als corona één ding heeft duidelijk gemaakt, is het immers dat beeldbellen en digitaal teamoverleg snel en makkelijk zijn. Daar willen we niet meer van af, ondanks dat er ook nadelen zitten. Het is sneller, het is goedkoper, er is weinig tegen in te brengen en dat allemaal dankzij een pandemie die nog altijd over de wereld raast.

Innoveren in crisistijd

Maar klopt die gedachte wel?, vraag ik me de laatste tijd af. De gedachte dat de digitale versnellingsslag in de zorg met covid-19 te maken heeft, bedoel ik. Ik werd weer aan het twijfelen gebracht tijdens de voorbereiding van de 'CIO-Platformbijeenkomst: Innoveren in crisistijd' die aanstaande woensdag plaatsvindt. Oorspronkelijk zou de bijeenkomst in maart plaatsvinden, maar die werd uitgesteld vanwege – juist – corona.

Vaart in digitalisering

Maanden na dato pakte ik de informatie over die CIO-platformbijeenkomst in maart er weer eens bij. En ik dacht: verdraaid, ook voor corona ging het in de zorg al de goede kant op. Ook voor corona zat er al vaart in de digitalisering.

Tijdens de online CIO-platformbijeenkomst vertelt bestuurder Rob Dillmann van Isala over het Connected Care Center waarmee zijn ziekenhuis zorg wil leveren in de vertrouwde thuisomgeving van de patiënt. Het draait daarbij om telemonitoring, online consulten en indien nodig een huisbezoek van een gespecialiseerde verpleegkundige.

Maarten Klomp, huisarts en bestuurder van eerstelijnsorganisatie vertelt over zijn ervaringen in de Achtste Barrier in Eindhoven. Die wijk is een van vier landelijke proeftuinen van ‘SamenBeter’, waar gewerkt wordt aan het verbinden van lokale professionals en bewoners in een digitale community, met als doel het verbeteren van de gezondheid en vitaliteit. Ik kan vast een tipje van de sluier oplichten: dat gaat heel goed.

We waren al goed op weg!

Al die verhalen, uit alle sectoren van de zorg, zetten aan het denken. Toen ze op papier werden gezet, was er van corona nog geen sprake. Maar het enthousiasme en de daadkracht die eruit spreken, zijn niet minder levendig en enthousiast dan alle recente getuigenissen over de nieuwe zorg na corona. Met andere woorden: corona heeft zeker een impuls gegeven aan de digitalisering van de zorg. Maar we waren al een heel eind op weg. Laten we inzetten op doorpakken en doorontwikkelen.

Heeft u ideeën? Laat het me weten.



Terug naar het overzicht

Bent u benieuwd hoeveel uw ziekenhuis uitgeeft aan ICT per medewerker of werkplek?

Doe mee met de ICT Benchmark Ziekenhuizen

Gerelateerde publicaties

Computable - Het zal niemand zijn ontgaan dat de ontwikkeling van ICT de afgelopen jaren een enorme versnelling doormaakt. Iedereen kent de voorbeelden van technologie- en retailbedrijven die monopolyposities hebben verworven door het vergaren en analyseren van data van hun klanten. Bij deze bedrijven is ICT geen ondersteunend proces, maar een strategisch en integraal onderdeel van de business. 

Lees verder