Wij organiseerden op woensdag 21 maart 2018 opnieuw de CIO-platformbijeenkomst. Ditmaal in het teken van Uitkomsttransparantie, Samen Beslissen en data- en artificial intelligence toepassingen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren. Blik samen met ons terug op deze middag!
Lees verderBij M&I/Partners begeleiden we regelmatig ziekenhuizen bij het opstellen van een digitale strategie. Wat wij daarin belangrijk vinden is dat deze digitale strategie ambitie uitstraalt, maar ook uitvoerbaar en realistisch is. Hierbij zetten wij de volgende zeven succesfactoren in:
- Co-creatie met brede vertegenwoordiging van de organisatie
De nieuwe digitale strategie moet nadrukkelijk van de hele organisatie zijn. In de workshops waarin we de nieuwe digitale strategie vormgeven, wordt daarom een brede vertegenwoordiging betrokken. Met de juiste werkvormen, mede op basis van ‘deep democracy’ nemen we ieders input mee. - Aansluiting bij de organisatiestrategie
De organisatiestrategie is richtinggevend voor de digitale strategie. Daarbij speelt niet alleen de organisatiestrategie zelf een rol, maar zeker ook de daarin gemaakte afwegingen. - Opzet op basis van thema’s en programma’s
Een digitale strategie is geen projectenkalender. Deze kun je wel jaarlijks hieruit afleiden, maar een digitale strategie werkt met thema’s en programma’s. Dit zorgt voor het juiste abstractieniveau: voldoende concreetheid voor de richting zonder te veel details. - Draagvlak voor keuzes
Er is enorm veel te doen: zowel externe regelgeving als interne ambities leiden tot enorme wensenlijsten voor digitalisering. In de aanpak ‘dwingen’ we echter af dat de groep kiest: wat moet nu en wat kan later? Door de brede vertegenwoordiging uit de organisatie ontstaat er meer acceptatie van de noodzakelijke keuzes. - Effectieve IT-governance en digitaal leiderschap
Veel ziekenhuizen worstelen met de effectieve IT-governance en het betrekken van de zorg hierbij. Een nieuwe digitale strategie helpt de IT-governance aan te scherpen en digitaal leiderschap in de zorg verder vorm te geven. In het traject voor de digitale strategie wordt al geoefend in de nieuwe governance en de praktijk van digitaal leiderschap in de zorg. - Meerjarige borging van kosten
ICT kost geld. Een uitvoerbaar plan bevat dus een vertaling naar capaciteit en financiën. M&I/Partners adviseert om de gewenste routekaart zo vroeg mogelijk te toetsen aan haalbaarheid. Borg deze in de meerjarenbegroting zodat het plan realistisch blijft. - Onderhoud van de digitale strategie
De vastgestelde digitale strategie is niet het eindpunt. Het ziekenhuis stuurt ieder (half) jaar bij, middels evaluatie en prioritering. Dit maakt dat de digitale strategie levend en actueel blijft.
Dit is een stuk uit het artikel wat is gepubliceerd in ICT&health: 'Begin met een visie, bepaal daarna de route'
Terug naar het overzicht
Maak kennis met
Gerelateerde publicaties
23 april 2018
Publicaties
17 mei 2016
Blogs
Het Zeeuwse Admiraal de Ruyter Ziekenhuis gaat samen met het Rotterdamse Erasmus MC. Om de samenwerking op lange termijn tot een succes te maken, is een goed functionerende ICT onontbeerlijk