Digitale strategie – ambitieus realisme


Bij M&I/Partners begeleiden we regelmatig ziekenhuizen bij het opstellen van een digitale strategie. Wat wij daarin belangrijk vinden is dat deze digitale strategie ambitie uitstraalt, maar ook uitvoerbaar en realistisch is. Hierbij zetten wij de volgende zeven succesfactoren in:

  1. Co-creatie met brede vertegenwoordiging van de organisatie
    De nieuwe digitale strategie moet nadrukkelijk van de hele organisatie zijn. In de workshops waarin we de nieuwe digitale strategie vormgeven, wordt daarom een brede vertegenwoordiging betrokken. Met de juiste werkvormen, mede op basis van ‘deep democracy’ nemen we ieders input mee.

  2. Aansluiting bij de organisatiestrategie
    De organisatiestrategie is richtinggevend voor de digitale strategie. Daarbij speelt niet alleen de organisatiestrategie zelf een rol, maar zeker ook de daarin gemaakte afwegingen.

  3. Opzet op basis van thema’s en programma’s
    Een digitale strategie is geen projectenkalender. Deze kun je wel jaarlijks hieruit afleiden, maar een digitale strategie werkt met thema’s en programma’s. Dit zorgt voor het juiste abstractieniveau: voldoende concreetheid voor de richting zonder te veel details.

  4. Draagvlak voor keuzes
    Er is enorm veel te doen: zowel externe regelgeving als interne ambities leiden tot enorme wensenlijsten voor digitalisering. In de aanpak ‘dwingen’ we echter af dat de groep kiest: wat moet nu en wat kan later? Door de brede vertegenwoordiging uit de organisatie ontstaat er meer acceptatie van de noodzakelijke keuzes.

  5. Effectieve IT-governance en digitaal leiderschap
    Veel ziekenhuizen worstelen met de effectieve IT-governance en het betrekken van de zorg hierbij. Een nieuwe digitale strategie helpt de IT-governance aan te scherpen en digitaal leiderschap in de zorg verder vorm te geven. In het traject voor de digitale strategie wordt al geoefend in de nieuwe governance en de praktijk van digitaal leiderschap in de zorg.

  6. Meerjarige borging van kosten
    ICT kost geld. Een uitvoerbaar plan bevat dus een vertaling naar capaciteit en financiën. M&I/Partners adviseert om de gewenste routekaart zo vroeg mogelijk te toetsen aan haalbaarheid. Borg deze in de meerjarenbegroting zodat het plan realistisch blijft.

  7. Onderhoud van de digitale strategie
    De vastgestelde digitale strategie is niet het eindpunt. Het ziekenhuis stuurt ieder (half) jaar bij, middels evaluatie en prioritering. Dit maakt dat de digitale strategie levend en actueel blijft.

Dit is een stuk uit het artikel wat is gepubliceerd in ICT&health: 'Begin met een visie, bepaal daarna de route'



Terug naar het overzicht

Wil jij bijdragen aan een betere zorg en overheid?

 

Ontdek jouw mogelijkheden bij M&I/Partners. Samen maken we het verschil en bouwen we aan maatschappelijke oplossingen die mensen écht vooruithelpen.

Ontdek jouw carrièremogelijkheden

Gerelateerde publicaties

Het is bijzonder te zien wat er in korte tijd op digitaal gebied veranderd en opgezet is. Deze veranderingen waren noodzakelijk want het was en is crisis. Maar wacht niet te lang met het voorbereiden van je organisatie op het einde van de crisis. In mijn dagelijkse praktijk kom ik vijf onderwerpen met betrekking tot digitalisering tegen die op dit moment aandacht vragen met het oog op de toekomst.

Lees verder