Gids in hulpmiddelenland


Met de decentralisaties in het sociaal domein is een lawine losgekomen aan apps die gebruikt kunnen worden voor preventie, om zelfredzaamheid te bevorderen of om cliënten danwel professionals van dienst te zijn. Daarmee groeit de behoefte aan een gids in hulpmiddelenland.

Doelen van de decentralisaties waren én zijn (naast uiteraard kostenbesparing):

  • meer zelfredzaamheid: daardoor een afnemend beroep op ondersteuning via de overheid (maar ook door betere preventie);
  • daar waar toch ondersteuning via de overheid nodig is: een betere dienstverlening door de beoordeling zo dicht mogelijk op de situatie in combinatie met een (meer) integrale benadering te houden (één gezin, één regisseur, één plan).

Talloze apps

In het kielzog van de stelselwijziging die hiermee in gang is gezet, zijn talloze apps verschenen die zijn bedoeld om de decentralisaties tot een succes te maken. De variatie in apps is enorm. Het gaat van apps die het leven in de systeemwereld van de overheid en hulpverleners gemakkelijker moeten maken tot en met apps die datzelfde beogen maar dan in de leefwereld van de cliënt.

Voor elk vraagstuk een app

De hoeveelheid apps die cliënten kunnen gebruiken om zichzelf beter te redden en hulp te vinden, is inmiddels gigantisch en groeit nog elke dag. Alleen al de weg zien te vinden in dit enorme aanbod van apps stelt hoge eisen aan de zelfredzaamheid van de cliënt, om maar te zwijgen van diens digitale vaardigheden. Dit alles nog afgezien van de vraag of we vinden dat we goed bezig zijn? De jeugd van tegenwoordig is dagelijks een flink aantal uren in de weer met hun digitale speeltjes en daar gaan we vele anderen met al die apps nu ook toe veroordelen. Voor elk vraagstuk van de dag is er wel een app die het antwoord geeft.

  • Heeft u een verstandelijke beperking en wilt u een vraag stellen? Installeer dan de Denktank-app.
  • Bent u autist en wilt u zelfstandig reizen per openbaar vervoer? Gebruik dan de OV-Coach. Eerst een planning maken? Dan is er de Assist-Help-app. Liever een kalender? Cloudina-Calender-app helpt u! En bent u als autist op zoek naar gelijkgestemden om met elkaar in contact te komen en samen dingen te ondernemen? Dan is er voor u de Aut-There-app.
  • Uw eigen stemming bijhouden? Dat kan via de BETER-app! Uw gemoedstoestand testen? De HappyApp! Nee niet de HandyApp, want die is bedoeld om u te helpen uzelf te uiten. Herkent u uw eigen emoties niet meer? Al eens gehoord van de EmotieApp?
  • Wordt u 18 en wilt u weten wat u moet regelen? Gebruik dan de Kwikstart-app.
  • Informatie over uw gezondheid overzichtelijk en veilig opslaan? De Quli-app!
  • Wilt u een zorgnetwerk opzetten en organiseren? Gebruik de Kanta-Messenger.
  • Op zoek naar informatie over de route naar huisarts en wachttijd? De InDoor-app!
  • Weet u niet zeker of u naar de huisarts moet? Kijk dan eens naar de Moet-ik-naar-de-dokter-app. Voor vragen over ziektes of symptomen zie de Thuisarts-app. Wilt u alleen maar herinnerd worden aan uw medicijninname? Installeer dan Medicine-Alert.
  • Op zoek naar houvast binnen uw nieuw verworven zelfstandigheid? Pictoplanner!
  • Hulp nodig bij het stellen van grenzen? Gebruik dan de Leerbaar-en-Weerbaar-app.
  • Moeite om hulp te vragen aan een onbekende? Neem BlueAssist. Heeft u sowieso moeite met communiceren? Dan is er de Grid Player waarmee u zinnen kunt maken die vervolgens door uw digitale apparaat hardop worden uitgesproken.
  • Over hardop praten gesproken: U wilt de regie op het geweld in uw relatie? Neem dan Time Out!


Dit doet niks af aan het feit dat apps wel degelijk kunnen helpen en dat er ook goede en nuttige apps te verkrijgen zijn. Daarnaast zijn er talloze websites, fora en games ter ondersteuning van zowel cliënt als professional. Ook zorgrobots betreden het sociaal domein. Kortom, aan hulpmiddelen geen gebrek. Kunst is om de weg te vinden in dit enorme aanbod en daarin het nuttige te scheiden van het minder nuttige.

Sommige gemeenten (zoals Amsterdam) hebben of werken aan appstores speciaal voor het sociaal domein. Hoe dan ook is er een gids nodig in hulpmiddelenland.

Een taak voor gemeenten?

In ieder geval ligt hier een groot belang voor gemeenten, niet alleen maatschappelijk, maar ook financieel. Hoe meer mensen immers geholpen kunnen worden door slimme technologie, hoe kleiner het beroep op hulp via de overheid.


Meer weten over wat wij voor u kunnen betekenen om uw informatievoorziening en ICT in het sociaal domein te optimaliseren? Neem direct contact op met André.



Terug naar het overzicht

Gerelateerde publicaties

De afgelopen jaren hebben we kunnen zien hoeveel moeite gemeenten hebben het tempo bij te houden van de ontwikkeling van de informatiesamenleving. En die achterstand lijkt steeds groter te worden. Kunnen gemeenten dit überhaupt wel bijhouden of moeten we het vooral slimmer organiseren?

Lees verder

Gemeenten geven in 2018 wederom meer uit aan ICT. De gemiddelde ICT-kosten per inwoner stijgen naar 84 euro. Verdere digitalisering maakt dat gemeenten inmiddels 2,8 procent van hun begroting uitgeven aan ICT. Ook groeit het ICT-personeel bij gemeenten. Dit blijkt uit de ICT Benchmark Gemeenten 2019 van M&I/Partners uitgevoerd bij 35 gemeenten.

Lees verder