Ziekenhuis Bernhoven is bezig met een ingrijpende aanpassing van de manier waarop zorg wordt geleverd. De informatievoorziening speelt daarbij een belangrijke rol. Twee adviseurs van M&I/Partners begeleiden het ziekenhuis in deze digitale transitie.
Nieuwe IT-afdeling
Een nieuwe manier waarop de IT-afdeling functioneert. Dat was bij de aanpassingen de rode draad. ‘We namen afscheid van de klassieke aanpak,’ aldus adviseur Matthijs Maat. ‘Tot nog niet zo lang geleden werkte het als volgt: een arts had een probleem, hij belde de jongens van de ICT en die losten het probleem op. Klaar.’ Functioneel beheer dus, dat zinvol kan zijn in een minder ambitieuze zorginstelling maar dat bij Bernhoven geen toegevoegde waarde meer had. Het Brabantse ziekenhuis wil de manier waarop de zorg wordt aangeboden radicaal veranderen. Niet meer, maar minder omzet is een belangrijke doelstelling. Deze krimpstrategie wordt vanwege de actuele ontwikkelingen in de zorg als noodzakelijk beschouwd en kan met financiële steun van twee zorgverzekeraars worden uitgevoerd.
Eerder naar huis
Gert Florijn, die het project samen met Matthijs Maat uitvoerde, geeft een voorbeeld. ‘Op de afdeling SEH van Bernhoven worden de artsen tegenwoordig standaard bijgestaan door bijvoorbeeld internisten en chirurgen. Dat lijkt duur, maar doordat de patiënt direct wordt behandeld, kan hij eerder naar huis en is een bezoek aan de polikliniek niet meer nodig. Dat bespaart tijd en geld. In een jaar tijd is het aantal opnamen vanuit de SEH met zeven procent afgenomen.’
Strategisch advies
Deze en talloze andere aanpassingen vragen niet alleen veel van de zorgverleners, maar ook van de IT-afdeling. Matthijs Maat: ‘Van functioneel beheer stapt de afdeling over naar strategisch advies om deze ingrijpende transitie mogelijk te maken. Dat betekent een volstrekt andere aanpak. Niet langer afwachten, kijken naar wat er op je afkomt, maar proactief optreden. Zelfs naar de artsen toestappen en hen vragen wat zij nodig hebben qua informatievoorziening. En vervolgens een plan maken over hoe je dat regelt.’
Zorg buiten de muren
Tegelijk met de interne veranderingen wil Bernhoven de zorg waar mogelijk naar buiten de muren van het ziekenhuis verplaatsen. Gert Florijn: ‘De gedachte is dat elke patiënt een eigen PGO krijgt, een persoonlijke gezondheidsomgeving, waarop alle zorgverleners in de regio zijn aangesloten. De medisch specialisten in het ziekenhuis, maar ook de huisarts, de fysiotherapeut, de psycholoog, de tandarts… Een compleet pakket, dat we nu aan het ontwikkelen zijn.’ Work in progress dus, dat goed aansluit bij de visie van Bernhoven, aldus bestuurder Jan-Eric Slot.
‘Wat ik vooral waardeer aan de werkwijze van M&I/Partners, is de manier waarop de IT-afdeling is begeleid naar de nieuwe rol. Onze informatieadviseurs moeten niet alleen zelf anders gaan werken, maar de hele organisatie ook nog eens zover krijgen dat ze daaraan meewerken. Die transitie is in volle gang en het gaat steeds meer de goede kant op. Ik ben daar erg blij mee en beschouw de inzet van M&I/Partners dan ook als een waardevolle investering.’
Digitale transformatie in de zorg
Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen op het gebied van digitale transformatie in de zorg? Of wilt u met een of meerdere experts van gedachten wisselen? Neem contact op met Gert.
Terug naar het overzichtMaak kennis met
Gerelateerde cases
Een organisatie die de afgelopen decennia flink was uitgebreid, maar die daar qua bedrijfsvoering onvoldoende op was ingericht. Dat trof Patricia Esveld aan, toen ze 2016 bestuursvoorzitter werd van Heliomare. De instelling was onvoldoende ingericht op de eisen van de nieuwe tijd en er werd teveel geld uitgegeven aan de ondersteunende diensten.
Lees verderDe ICT een plek geven in het definitieve ontwerp van het nieuwe ziekenhuis. Op zo'n manier dat de kosten binnen de perken blijven, terwijl de systemen wel goed draaien. Dat was de opdracht voor Wim Touw van M&I/Partners bij de nieuwbouw van het Zaans Medisch Centrum.
Lees verder