We willen het beste uit onszelf en onze collega’s halen. Zelfinzicht, daar begint het allemaal mee. Een interessante tool in dat kader is Lumina.
Lees verder
Het boek CIO 3.0 gaat primair over de rol van de Chief Information Officer. Maar ook die van andere managers, bij digitale innovatie en transformatie van de traditionele organisatie in het digitale tijdperk. Digitale innovatie om daarmee disruptie door andere partijen tegen te gaan of door zelf te transformeren en de disruptieve partij te zijn. Het boek heeft een overzicht van en samenhang in de grote veranderingen in het digitale tijdperk en de gevolgen voor de organisatie en de ICT. Het legt uit wat dit betekent voor de opdracht van de CIO 3.0 en wat de kenmerkende en gangbare manieren zijn om de samenwerking tussen business als ICT in het ICT 3.0 tijdperk van continue verandering vorm te geven. Bestel hier het boek.
ICT ontwikkelt zich in adembenemend tempo. Inmiddels komt de vierde industriële revolutie op ons af, waarmee de grens tussen mens en machine verder verdwijnt en robots, artifical intelligence en the internet of things gemeengoed worden.
ICT ontwikkelt zich van een ondersteunende rol naar een rol die het succes of falen van de organisatie bepaalt. Sterker nog, ICT wordt leidend voor de inrichting van de gehele voortbrengingsketen en de eind tot eind klantinteractie en -ervaring. Digitale technologie speelt steeds meer en overal een rol en software krijgt een steeds belangrijkere rol in onze economie.
Softwarebedrijven zoals bijvoorbeeld Uber, Google en AirBnB nemen grote delen van de reguliere economie, de fysieke wereld, traditionele industrieën en beroepen over. Dat gebeurt juist nu omdat ICT een volwassen en commodity technologie is geworden.
Met een briljant idee, technologie uit de cloud, kan een technologische start-up snel succesvol zijn en het een gevestigde marktpartij in korte tijd moeilijk maken en disrupten. Ook consumenten produceren zelf meer, denk bijvoorbeeld aan vloggers waarvan sommigen meer kijkers trekken dan reguliere televisieprogramma's. De gevestigde partij kan niet anders dan zichzelf hierop voorbereiden door de eigen business te innoveren, anders rest al snel stagnatie. Dit stelt eisen aan de organisatie en het businessmodel. Maar ook aan de ICT-functie en de huidige manier van werken.
Praktisch gezien zijn er drie belangrijke deelgebieden waarop een organisatie kan acteren om goed voorbereid te zijn op disruptie.
Om de genoemde veranderingen te realiseren is de juiste inzet van ICT cruciaal. Dit vraagt een andere rol en capabilities van de ICT-functie binnen de organisatie. Ook vraagt het andere vaardigheden van de ICT-professionals die binnen de ICT-functie werkzaam zijn.
Historisch gezien, zien we een verloop in de ontwikkeling van de ICT-functie binnen organisaties in drie fasen.
ICT 3.0 kenmerkt zich door een sterke oriëntatie van de ICT-functie op:
Het boek 'CIO 3.0 - Het verschil maken bij digitale transformatie' gaat onder meer in op de volgende onderwerpen.
Dit boek maakt aan iedereen duidelijk waar hij of zij zelf en/of de organisatie zich bevindt in deze ontwikkeling en welke vervolgstappen naar de digitale toekomst kunnen worden gezet. Bestel hier het boek.
We willen het beste uit onszelf en onze collega’s halen. Zelfinzicht, daar begint het allemaal mee. Een interessante tool in dat kader is Lumina.
Lees verder
Door digitale innovatie kan een bedrijf zich onderscheiden. ICT is daartoe in staat. ICT-projecten verschuiven van bedrijfskritisch en ondersteunend naar experimenteel en transformerend. Maar dat gaat niet vanzelf. Aan welke eisen moeten IT-professionals voldoen? Vier handvatten.
Lees verder