Blockchain kán zeker een toegevoegde waarde in de zorg hebben, maar wees zorgvuldig. Dat is de overkoepelende conclusie van twee onderzoeken die Zorginstituut Nederland heeft laten uitvoeren in een verkenning naar de mogelijkheden van het gebruik van blockchain in de zorg.
Lees verderKort geleden sprak ik een klant, de directeur van een grote zorginstelling, die me een eenvoudige maar lastig te beantwoorden vraag stelde. Waarom, wilde hij weten, is ICT niet alleen duur in de aanschaf, maar vooral ook in het onderhoud en het beheer?
De vraag van mijn gesprekspartner is legitiem, want het in stand houden van bijvoorbeeld een goed functionerend EPD is een enorme klus, die veel vraagt van de ICT-afdeling en van andere betrokkenen. Met alle uitgaven die daarbij horen.
Wat dat betreft is ICT niet te vergelijken met een andere grote kostenpost, die van de huisvesting. Weliswaar is nieuwbouw van een ziekenhuis buitengewoon prijzig, maar als het gebouw er eenmaal staat, zijn onderhoud en beheer relatief veel goedkoper dan het onderhoud en beheer van de digitale infrastructuur.
Wijzigende omstandigheden
Al pratend kwamen mijn gesprekpartner en ik tot de ontdekking dat de hoge kosten van onderhoud en beheer onder meer te maken hebben met de zich voortdurend wijzigende omstandigheden. Steeds weer zijn er nieuwe updates, telkens weer dient zich een ander platform aan, en ga zo maar door.
Dat zijn vernieuwingen die soms een verbetering zijn maar soms ook niet, en die in elk geval veel tijd en aandacht kosten, van de ICT-afdeling maar vooral ook van de gebruikers. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de beveiliging: een thema dat terecht veel aandacht vraagt, maar dat ook veel extra werk met zich meebrengt.
Een, twee, drie
Het gaat hierbij om een lastig probleem, waarvoor een oplossing zich niet een, twee, drie aandient. Vernieuwing is nu eenmaal noodzakelijk als het om zorg-ICT gaat, want de ontwikkelingen gaan snel. Zowel aan de kant van de aanbieders – de softwareleveranciers – als de gebruikers – de zorgverleners. En dat de veiligheid bij dat alles tot in de puntjes moet zijn geregeld, dat zullen maar weinigen bestrijden.
Maar wat dan? De hoge kosten van beheer, onderhoud en veiligheid zijn en blijven een punt van aandacht. Op een gegeven moment dient de vraag naar de houdbaarheid voor de toekomst zich aan. Keren die hoge kosten zich dan niet tegen alle betrokkenen, dus ook de softwareleveranciers zelf?
Deze vraag moeten alle betrokkenen en zeker ook de leveranciers zichzelf stellen. Het antwoord, ik zei het al, is niet zo makkelijk te geven. Wellicht dat een blik op de consumentenmarkt helpt, waar veel van dergelijke zaken eenvoudiger en klantvriendelijker zijn geregeld. Ik weet het, de omstandigheden zijn anders, maar toch.
Vandaar mijn oproep aan alle leveranciers: bezin u op de kosten die onderhoud, beheer en veiligheid van uw systemen met zich meebrengen. Het is ook in uw eigen belang. Want als u een slimme oplossing vindt, zou dat voor uw marktaandeel wel eens heel interessant kunnen zijn.
Terug naar het overzicht
Maak kennis met
Gerelateerde publicaties
Antoon van Luxemburg in gesprek met Marije Brugman, CIO bij zorginstelling Laurens, Teus Kappen, anesthesioloog en CSIO in het UMC Utrecht en Suzanne Kruizinga, bestuurder bij het Wilhelmina ziekenhuis Assen over doorpakken op digitale innovatie.
Lees verder