Waarom is het beheer van ICT zo duur?


Kort geleden sprak ik een klant, de directeur van een grote zorginstelling, die me een eenvoudige maar lastig te beantwoorden vraag stelde. Waarom, wilde hij weten, is ICT niet alleen duur in de aanschaf, maar vooral ook in het onderhoud en het beheer?

De vraag van mijn gesprekspartner is legitiem, want het in stand houden van bijvoorbeeld een goed functionerend EPD is een enorme klus, die veel vraagt van de ICT-afdeling en van andere betrokkenen. Met alle uitgaven die daarbij horen.

Wat dat betreft is ICT niet te vergelijken met een andere grote kostenpost, die van de huisvesting. Weliswaar is nieuwbouw van een ziekenhuis buitengewoon prijzig, maar als het gebouw er eenmaal staat, zijn onderhoud en beheer relatief veel goedkoper dan het onderhoud en beheer van de digitale infrastructuur.

Wijzigende omstandigheden

Al pratend kwamen mijn gesprekpartner en ik tot de ontdekking dat de hoge kosten van onderhoud en beheer onder meer te maken hebben met de zich voortdurend wijzigende omstandigheden. Steeds weer zijn er nieuwe updates, telkens weer dient zich een ander platform aan, en ga zo maar door.

Dat zijn vernieuwingen die soms een verbetering zijn maar soms ook niet, en die in elk geval veel tijd en aandacht kosten, van de ICT-afdeling maar vooral ook van de gebruikers. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de beveiliging: een thema dat terecht veel aandacht vraagt, maar dat ook veel extra werk met zich meebrengt.

Een, twee, drie

Het gaat hierbij om een lastig probleem, waarvoor een oplossing zich niet een, twee, drie aandient. Vernieuwing is nu eenmaal noodzakelijk als het om zorg-ICT gaat, want de ontwikkelingen gaan snel. Zowel aan de kant van de aanbieders – de softwareleveranciers – als de gebruikers – de zorgverleners. En dat de veiligheid bij dat alles tot in de puntjes moet zijn geregeld, dat zullen maar weinigen bestrijden.

Maar wat dan? De hoge kosten van beheer, onderhoud en veiligheid zijn en blijven een punt van aandacht. Op een gegeven moment dient de vraag naar de houdbaarheid voor de toekomst zich aan. Keren die hoge kosten zich dan niet tegen alle betrokkenen, dus ook de softwareleveranciers zelf?

Deze vraag moeten alle betrokkenen en zeker ook de leveranciers zichzelf stellen. Het antwoord, ik zei het al, is niet zo makkelijk te geven. Wellicht dat een blik op de consumentenmarkt helpt, waar veel van dergelijke zaken eenvoudiger en klantvriendelijker zijn geregeld. Ik weet het, de omstandigheden zijn anders, maar toch.

Vandaar mijn oproep aan alle leveranciers: bezin u op de kosten die onderhoud, beheer en veiligheid van uw systemen met zich meebrengen. Het is ook in uw eigen belang. Want als u een slimme oplossing vindt, zou dat voor uw marktaandeel wel eens heel interessant kunnen zijn.



Terug naar het overzicht

Bent u benieuwd hoeveel uw ziekenhuis uitgeeft aan ICT per medewerker of werkplek?

Doe mee met de ICT Benchmark Ziekenhuizen

Gerelateerde publicaties

Het is een fenomeen waarmee we overal worden geconfronteerd: de informatie-overload. Krant, tv, internet, e-mail, WhatsApp. Evernote, Instagram, Vine en ga zo maar door… Beelden, feiten, cijfers en meningen buitelen over elkaar heen. Even rust, even geen gedoe.

Lees verder

Vanuit de praktijk van vele EPD-implementaties is er een wijdverbreid probleem dat een fundamentele belemmering vormt voor de beoogde doelen met de invoering van EPD’s. De meeste EPD-implementaties bieden geen oplossing voor de verkokerde zorg maar helpen juist de versnipperde zorg in stand te houden en blokkeren zo een echt patiëntgeoriënteerde werkwijze.

Lees verder