In september 2024 publiceerden de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) en de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU) het position paper 'AI in de zorg: versneld en verantwoord opschalen'. Deze paper werd op 30 september overhandigd aan minister Fleur Agema van VWS door NVZ-voorzitter Ad Melkert en NFU-vicevoorzitter Bertine Lahuis.
Lees verderDe uitbraak van Covid-19 maakt dat we we massaal onze werkwijze aan het aanpassen zijn. Beeldbellen is een van de oplossingen die hierbij kan ondersteunen. Maar hoe selecteer je de juiste (veilige) toepassing? En hoe ga je ermee aan de slag?
Beslisboom beeldbeltoepassingen in de zorg
Daarom hebben we een handig overzicht gemaakt, met een beslisoom en antwoorden op veel vragen. Krijg in vier stappen antwoord op de vraag welke beeldbeltoepassing het meest geschikt is voor jouw zorgorganisatie. Een uitgebreid overzicht van verschillende beeldbeltoepassingen hebben we hier verzameld.
Kies de juiste beeldbeltoepassing
- Stap 1 - Bepaal waarvoor (tussen wie) je de toepassing wil gebruiken.
- Stap 2 - Bepaal of er al een geschikte beeldbel toepassing aanwezig is in de organisatie.
- Stap 3 - Bepaal of je de toepassing wil gebruiken met of zonder inrichting in de organisatie.
- Stap 4 - Bepaal welke (functionele) eisen aanwezig zijn en maak een keuze.
Stap 1 - Bepaal waarvoor (tussen wie) je de toepassing wil gebruiken
Bedenk waarvoor je het beeldbellen wilt gebruiken. Hieronder staat het gebruik van enkele toepassingen zoals wij die in de praktijk zien.
|
Met patiëntgebonden gegevens | Zonder patiëntgebonden gegevens |
Zorgverlener - Zorgverlener | A: Overdracht, MDO, Consult | C:Procesafspraken, roostering, vergadering, update protocollen |
Zorgverlener – cliënt/patiënt | B: Triage, diagnostiek | N.v.t. Het feit dat er contact is, maakt dat je werkt met patiëntgevbonden gegevens |
Mantelzorger – cliënt/patiënt | Out of scope |
Stap 2 - Bepaal of er al een geschikte beeldbeltoepassing aanwezig is in de organisatie
Het kan zijn dat er binnen jouw organisatie al beedbelapplicaties actief zijn. Controleer daarom eerst of er al een werkbare applicatie is. Is dat niet het geval ga dan verder naar stap 3.
Stap 3 - Bepaal of je de toepassing wilt kunnen gebruiken met of zonder inrichting in de organisatie
Sommige applicaties zijn direct inzetbaar en kunnen na aanschaf zonder tussenkomst van de leverancier en of training van het personeel in gebruik genomen worden. Dit is handig voor de korte termijn. Vaak zijn deze oplossingen minder goed aangesloten op het werkproces. Er zijn ook applicaties die je ook zelf kunt inzetten maar wel geïmplementeerd moeten worden. Dat betekent dat er (installatie)handelingen uitgevoerd moeten worden voordat de applicatie in gebruik genomen kunnen worden. Hierbij is het van belang om uit te zoeken of je voor een korte of lange termijn oplossing wilt kiezen. Die keuze kan namelijk invloed hebben op de keuze voor een bepaalde applicatie.
Stap 4 - Bepaal welke (functionele) eisen aanwezig zijn en maak een keuze
Nu blijft er nog een selecte lijst met beeldbeltoepassingen over. de keuze voor de beste beeldbeloplossing wordt onder andere gemaakt op basis van de aanwezige functionaliteiten en de kosten. Op dit moment, ten tijde van het coronavirus, worden veel applicaties gratis aangeboden. Toch is het verstandig om ook naar de kosten te kijken die normaal voor de aanschaf en het gebruik van deze applicaties van toepassing zijn. Zeker als je van plan bent de betreffende oplossing op de lange termijn te blijven gebruiken. Daarnaast zien wij een groot verschil in functionaliteiten tussen de verschillende applicaties. Denk dus goed na welke eisen en wensen van belang zijn.
Veilige beeldbelapplicaties Actiz
Wij hebben voor Actiz onderzocht welke zakelijke beeldbelapplicaties veilig genoeg zijn voor het gebruik tussen zorgmedewerkers en cliënten. Lees het advies voor veilige beeldbelapplicaties in de zorg hier.
Hulp nodig
Wij helpen je graag om beeldbeltoepassingen op een veilige manier in jouw zorgorganisatie te implementeren.
Terug naar het overzicht
Maak kennis met
Gerelateerde publicaties
VBHC gaat om het verhogen van de waarde voor de patiënt. Die waarde ligt lang niet altijd in de kwaliteit van de geboden zorg. De plezierige ontvangst, korte wachttijd en begripvolle zorgmedewerkers zijn minstens net zo belangrijk. Dit vraagt een cultuuromslag.
Lees verder