Digitale transformatie, schaakbord met 4 velden


Onder digitale volwassenheid verstaan we het vermogen van een organisatie om nieuwe ICT-mogelijkheden en -ontwikkelingen snel te adopteren en te vertalen naar betere of zelfs nieuwe producten en diensten. Uit onderzoek van onder andere het MIT, een Amerikaans ICT-kennisinstituut, blijkt dat digitaal volwassen organisaties succesvoller zijn in het realiseren van hun strategische doelstellingen. Ook halen ze meer rendement uit ICT-investeringen.

Digitale volwassenheid steunt op twee pijlers: 1. de digitale ambitie en vorderingen; en 2. cultuur- en organisatiekenmerken. Richard zijn vorige artikel [digitale transformatie vraagt een multidimensionale aanpak] ging over de tweede pijler: de organisatie-inrichting die nodig is om de digitale transformatie succesvol in te zetten.

Dit artikel gaat Richard Sitters in op de eerste pijler: digitale ambitie en vorderingen. Wat moet een organisatie doen om de informatie/data en informatiesystemen (applicaties en infrastructuur) daarop in te richten? Hoe kun je de klantbeleving in je dienstenaanbod centraal stellen en tegelijkertijd je informatievoorziening (IV) efficiënt, effectief en flexibel inrichten?



Terug naar het overzicht

Wil jij bijdragen aan een betere zorg en overheid?

 

Ontdek jouw mogelijkheden bij M&I/Partners. Samen maken we het verschil en bouwen we aan maatschappelijke oplossingen die mensen écht vooruithelpen.

Ontdek jouw carrièremogelijkheden

Gerelateerde publicaties

Hoe stel je je op tegenover leveranciers die steeds machtiger worden? Hoe maak je de baten van ICT hard? En hoe organiseer je de samenwerking met andere zorgpartijen? Deze en andere vragen kwamen aan bod tijdens een rondetafelgesprek waaraan bestuurders van ziekenhuizen deelnamen.

Lees verder