Het ondersteunen van digitale transformatie vraagt van de I&A-afdeling een multidimensionale aanpak: op twee snelheden werken met twee waardestrategieën.
Lees verderOnder digitale volwassenheid verstaan we het vermogen van een organisatie om nieuwe ICT-mogelijkheden en -ontwikkelingen snel te adopteren en te vertalen naar betere of zelfs nieuwe producten en diensten. Uit onderzoek van onder andere het MIT, een Amerikaans ICT-kennisinstituut, blijkt dat digitaal volwassen organisaties succesvoller zijn in het realiseren van hun strategische doelstellingen. Ook halen ze meer rendement uit ICT-investeringen.
Digitale volwassenheid steunt op twee pijlers: 1. de digitale ambitie en vorderingen; en 2. cultuur- en organisatiekenmerken. Richard zijn vorige artikel [digitale transformatie vraagt een multidimensionale aanpak] ging over de tweede pijler: de organisatie-inrichting die nodig is om de digitale transformatie succesvol in te zetten.
Dit artikel gaat Richard Sitters in op de eerste pijler: digitale ambitie en vorderingen. Wat moet een organisatie doen om de informatie/data en informatiesystemen (applicaties en infrastructuur) daarop in te richten? Hoe kun je de klantbeleving in je dienstenaanbod centraal stellen en tegelijkertijd je informatievoorziening (IV) efficiënt, effectief en flexibel inrichten?
Terug naar het overzicht
Gerelateerde publicaties
Een bijeenkomst met spraakmakende voorbeelden op het gebied van zorgtransformatie en innovatie. Voor een gezelschap met vertegenwoordigers van Nederlandse ziekenhuizen en care-instellingen lieten Hans Ensing, Denise Verburgh (Bravis Ziekenhuis), Vincent Weijers (Mediq) en Hyleco Nauta (UMC Utrecht) zien hoe zij doorpakken met zorgtransformatie en innovatie.
Lees verder