Digitale transformatie, schaakbord met 4 velden


Onder digitale volwassenheid verstaan we het vermogen van een organisatie om nieuwe ICT-mogelijkheden en -ontwikkelingen snel te adopteren en te vertalen naar betere of zelfs nieuwe producten en diensten. Uit onderzoek van onder andere het MIT, een Amerikaans ICT-kennisinstituut, blijkt dat digitaal volwassen organisaties succesvoller zijn in het realiseren van hun strategische doelstellingen. Ook halen ze meer rendement uit ICT-investeringen.

Digitale volwassenheid steunt op twee pijlers: 1. de digitale ambitie en vorderingen; en 2. cultuur- en organisatiekenmerken. Richard zijn vorige artikel [digitale transformatie vraagt een multidimensionale aanpak] ging over de tweede pijler: de organisatie-inrichting die nodig is om de digitale transformatie succesvol in te zetten.

Dit artikel gaat Richard Sitters in op de eerste pijler: digitale ambitie en vorderingen. Wat moet een organisatie doen om de informatie/data en informatiesystemen (applicaties en infrastructuur) daarop in te richten? Hoe kun je de klantbeleving in je dienstenaanbod centraal stellen en tegelijkertijd je informatievoorziening (IV) efficiënt, effectief en flexibel inrichten?



Terug naar het overzicht

Wil jij bijdragen aan een betere zorg en overheid?

 

Ontdek jouw mogelijkheden bij M&I/Partners. Samen maken we het verschil en bouwen we aan maatschappelijke oplossingen die mensen écht vooruithelpen.

Ontdek jouw carrièremogelijkheden

Gerelateerde publicaties

Computable - Het zal niemand zijn ontgaan dat de ontwikkeling van ICT de afgelopen jaren een enorme versnelling doormaakt. Iedereen kent de voorbeelden van technologie- en retailbedrijven die monopolyposities hebben verworven door het vergaren en analyseren van data van hun klanten. Bij deze bedrijven is ICT geen ondersteunend proces, maar een strategisch en integraal onderdeel van de business. 

Lees verder