Gemeente Ede versterkt haar IV-organisatie om meer toegevoegde waarde met digitalisering te realiseren

Gemeente Ede wilde graag haar organisatie rondom informatievoorziening, automatisering en informatiebeheer versterken (hierna: IV-organisatie). Anouk Kramp heeft in de rol van projectleider de CIO van de gemeente gefaciliteerd om binnen vier maanden te komen tot een ontwerp voor herinrichting van de IV-organisatie. Doel was een transparante keten waarin informatiemanagement, informatiebeheer en automatisering beter samenwerken voor de gemeentelijke interne klanten.

Het ontbrak aan focus op tactische en strategische taken zoals architectuur, financieel beheer, regie op contracten en leveranciers. Meer aandacht voor deze taken geeft gemeente Ede de kans om van een uitvoerende rol meer in een regierol te komen. Dit is noodzakelijk omdat er steeds meer in- en externe partijen betrokken zijn bij de digitalisering van de gemeente.

Een herontwerp voor een nieuwe IV-organisatie

Om meer regie te krijgen op de informatieketen (I-keten) maakte Anouk samen met de CIO en collega's uit de IV-afdelingen een herontwerp van een nieuwe IV-organisatie. Deze baseerden ze op heldere principes voor samenwerking tussen business en IV/IT die in brede kring zijn opgesteld. Hierbij is de rol van de CIO expliciet gemaakt. 

Denk aan principes als: 

  • Het hanteren van inrichtingsprincipes voor het gehele I-stelsel (vakafdelingen, I-keten, ecosysteem/leveranciers) en daaraan vasthouden; 
  • Het centraal stellen van het klantproces. De organisatie kent de business en de business kent de organisatie; 
  • Het beleggen van het eigenaarschap van applicaties, processen en gegevens en de (financiële) governance is bekend; 
  • Zorgen voor de gemeentebrede I-strategie en kaders en het actief uitdragen ervan. De CIO besluit bij conflicterende belangen; 
  • Creëren van rolduidelijkheid in de samenwerking in en met de I-keten. Iedereen kent de I-processen en draagt deze uit. 

Daarnaast heeft de toepassing van het reeds bestaande sturingsmodel van Ede op de I-afdelingen geleid tot goede inzichten; een stevige verankering van strategische en tactische taken. 

"Ik waardeer vooral dat M&I/Partners geen blauwdrukaanpak heeft afgewikkeld, maar heeft geadviseerd binnen de context van Ede: met veel aandacht voor communicatie en verbinding met alle betrokkenen bij de gemeente." - Erik Dolle, CIO gemeente Ede

Met dit herontwerp is Gemeente Ede beter uitgerust om toegevoegde waarde met digitalisering te realiseren. De CIO kan nu met meer gemak zorgen voor een focus op regie en strategie. Het herontwerp van de IV-organisatie is met betrokken medewerkers en teamleiders middels interactieve workshops tot stand gekomen, vervolgens is het tot een positieve besluitvorming gebracht in het directieteam. 

Terug naar het overzicht

Gerelateerde cases

Gemeente Dalfsen is klaar voor het DSO

De gemeente Dalfsen staat als een van de eerste gemeenten in Nederland aan de vooravond van de implementatie van lokale software die DSO-proof is. Melanie Gils, programmamanager bij de Gemeente Dalfsen vertelt hoe M&I/Partners ze geholpen heeft.

Lees verder
Gemeente Hof van Twente versterking en aanbesteding I&A

De gemeente Hof van Twente wilde haar informatisering en automatisering versterken. Het hof van Twente heeft M&I/Partners, gevraagd om als ICT-projectleider het traject uit te voeren. "Met de hulp van M&I/Partners hebben wij weer een stap gezet in de borging van de rol die wij hebben als digitale overheid."

Lees verder
Gemeente Amsterdam nieuwe visie op digitale dienstverlening

De ontwikkeling van dienstverlening, ook digitaal, staat niet stil. In 2017 vroeg de Amsterdamse gemeenteraad aan het college om in het kader van de ontwikkeling van een digitaal portaal Werk & Inkomen voor zowel burgers als ambtenaren een visie op de digitale dienstverlening voor Werk, Participatie en Inkomen. M&I/Partners stelde de visie op digitale dienstverlening voor de gemeente Amsterdam op.

Lees verder