Hoe zorg je ervoor dat je zorgsysteem voldoet aan de eisen van vandaag en morgen, én de wensen voor de komende jaren?
Lees verderDe ICT-uitgaven van zorginstellingen zijn in 15 jaar gestegen van 4,2 naar 5,7 procent van het totale budget. Een interessant rijtje cijfers, dat voortkomt uit de ICT Benchmark Ziekenhuizen.
Van 4,2 naar 5,7 procent lijkt een klein verschil, maar dat is het niet. Jaar in jaar uit is er weliswaar sprake van een bescheiden toename van de uitgaven, maar cumulatief nam in 15 jaar het budget toch met een derde toe. Als percentage van de totale omzet bovendien, dus in absolute zin zijn de bedragen nog veel meer gestegen.
Ziekenhuizen zijn digitale organisaties
Dit verbaast mij niet. Steeds weer blijkt dat ziekenhuizen digitale organisaties zijn geworden, ik heb er al eerder een blog over geschreven. ICT is al lang niet meer ondersteunend aan het primaire proces, maar een fundamentele noodzaak voor de uitvoering ervan. Zonder ICT is goede zorg niet meer mogelijk, daar komt het op neer.
Dat heeft natuurlijk financiële consequenties, zoals blijkt uit de cijfers waarmee ik deze blog begon. De uitgaven blijven stijgen en dat geld moet worden vrijgemaakt.
Er is daarbij echter een probleem, en dat heeft te maken met voorspelbaarheid. De uitgaven voor huisvesting, om maar een willekeurig voorbeeld te noemen, kun je voor een aantal jaren redelijk goed voorspellen. Je weet in grote lijnen wel zo ongeveer waar je het geld aan gaat besteden.
Bij ICT is dat anders. De digitalisering gaat zo snel dat je nu met geen mogelijkheid kunt zeggen wat je in 2025 precies gaat doen. Maar dat je dat geld gaat uitgeven en dat dat nodig is om als organisatie te blijven voortbestaan, dat staat wel vast.
Dat betekent dus kunnen leven met onzekerheid, in de wetenschap dat je zeker weet dat het mis zal gaan als je besluit niets te doen. Dan komt de innovatie in je organisatie immers tot stilstand en kun je niet meer voldoen aan de wensen van patiënten, overheid en verzekeraars.
Digitaal leiderschap
Dit vraagt om digitaal leiderschap. Als bestuurder moet je richting geven, en iedereen erbij betrekken die nodig is om die richting in te slaan. De patiënten, de medische staf, de raad van toezicht, de CIO, je collega-bestuurders, het management, de verpleging, externe stakeholders en verder iedereen die invloed heeft op het beleid.
Ingewikkeld?
Ja, het vraagt om scherpe keuzes maar vaak is meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt. Neem contact op om hierover verder te praten.
Terug naar het overzicht
Gerelateerde publicaties
Wat moet ik weten van de inhoud? Dat is een vraag die elke bestuurder zichzelf stelt. Weet je alles van een onderwerp, dan kom je waarschijnlijk niet aan je feitelijke taak – besturen – toe. Weet je weinig of niets van een onderwerp, dan kun je er lastig een onderbouwd besluit over nemen.
Lees verder