Wat betekent de coronacrisis voor de bedrijfsvoering binnen zorgorganisaties? Waar voorheen veranderingen meer tijd vragen om te realiseren, zien we nu in korte tijd veel (positieve) ontwikkelingen ontstaan in de zorg. Tegelijkertijd worden de haarscheurtjes in het zorgsysteem zichtbaar. Gaan we na de crisis op een andere manier kijken naar de planning en verdeling van de zorg?
Lees verderUit onderzoek van M&I/Partners naar het gebruik van bedrijfvoeringsapplicaties in de ouderen- en gehandicaptenzorg (hierna genoemd: Care) blijkt dat de beweging richting een best-of-suite landschap zich voortzet. In deze marktinventarisatie presenteren we de belangrijkste bevindingen en trends uit het onderzoek, dat is uitgezet onder de grootste zorgorganisaties binnen de Care. De resultaten zijn visueel weergegeven in een dashboard. Na een uitleg van het dashboard, lichten we kort toe hoe M&I/Partners bedrijfvoering definieert, waarna we een gedetailleerd overzicht van de resultaten per functioneel domein geven.
Hieronder volgt een puntsgewijze toelichting voor het gebruik van het dashboard.
- Het dashboard toont het percentage zorgorganisaties dat gebruik maakt van de betreffende leverancier voor één of meer van de geselecteerde processen.
- Klik op een domein om de onderliggende processen te zien. Gebruik de CRTL-toets voor meerdere selecties en klik op ‘alle bedrijfsvoeringsprocessen’ om je selectie te wissen.
- Het getal tussen haakjes toont het aantal ondersteunende processen per leverancier. Beweeg met de muis over de balk om te zien welke processen dit zijn, inclusief de namen van de applicaties.
- Zorgorganisaties kunnen aangeven geen applicatie te gebruiken voor bepaalde processen. Dit is opgenomen in het dashboard.
- Bij meerdere selecties betekent ‘geen’ het percentage zorgorganisaties dat bij één of meerdere geselecteerde processen geen applicatie heeft opgegeven.
- Linksboven zie je op basis van de selectie het aantal zorgorganisaties dat dat opgave heeft gedaan voor dit proces, inclusief leveranciers of ‘geen leverancier’.
- Het dashboord toont ook het aantal leveranciers en het aantal processen weer binnen de gemaakte selectie.
- Reacties waarin zorgorganisaties aangeven dat het onbekend is welke applicatie wordt gebruikt, zijn niet opgenomen in het dashboard.
Visie op bedrijfsvoering
Onze visie is dat bedrijfsvoering de kracht heeft om eenheid te creëren binnen de organisatie. Met aandacht voor zorgprofessionals wordt vanuit een integrale strategie gestuurd op effectiviteit en efficiëntie. Wij geloven dat bewuste keuzes leiden tot een veerkrachtige organisatie, cultuur van betrokkenheid, vertrouwen en duurzaam succes.
Definitie bedrijfsvoering
Onder bedrijfsvoering verstaan we in deze marktinventarisatie alle processen die te maken hebben met onderstaande domeinen.
- Financiën: budgettering & financiële administratie, factuurgoedkeuring, factuurscanning & matching, projecten.
- Inkoop: contractmanagement, inkoop-/bestelportaal.
- Facilitair & ICT: facilitair management, Identity access management, ICT-beheer.
- HRM: personeelsadministratie, salarisverwerking, self-portaal, talentmanagement/LMS, verzuimregistratie, werving & selectie.
- Personeelsplanning: roosteren extramuraal en intramuraal.
Beweging van best-of-breed naar best-of-suite landschap
Binnen de Care zien we voor bedrijfsvoering een beweging van vooral een best-of-breed landschap naar een best-of-suite landschap. Met een best-of-suite benadering geeft een organisatie prioriteit aan synergie en eenvoud boven het kiezen van afzonderlijke ICT-oplossingen, die mogelijk sterker zijn in een specifieke bedrijfsfunctie. Dit betekent dat steeds vaker de keuze gemaakt wordt om voor eerdergenoemde verschillende domeinen één applicatie, ofwel een ERP-systeem, te gebruiken (al dan niet gekoppeld met andere applicaties). Hoewel de markt nog steeds voor een groot deel uit leveranciers bestaat, die gespecialiseerde puntoplossingen, ofwel oplossingen voor één specifieke bedrijfsfunctie bieden, zien we in de Care eenzelfde beweging als in de Cure waar we vaak veel verdergaande integratie zien tussen de domeinen en het gebruik van zogenaamde ERP-systemen. Daar waar we in ons vorige onderzoek in 2021 nog zagen dat vooral financiën en HRM in een ERP werden geïntegreerd (zoals in AFAS), zien we in 2023 een duidelijke beweging naar bredere integratie van verschillende domeinen waaronder ook het inkoopproces.
Hoewel er een beweging is richting best-of-suite, zijn er nog altijd processen die beter ondersteund worden door een gespecialiseerde puntoplossing. Voorbeelden zijn factuurscanning, ICT-beheer, facilitair management, werving & selectie. Het proces personeelsplanning, dat gerelateerd is aan het HR-domein, vraagt ook om een gespecialiseerde oplossing. Hetzij een aparte puntoplossing, hetzij als onderdeel van het ECD. Hier gaan wij later in deze inventarisatie dieper op in.
Vanuit onze adviespraktijk blijkt dat samenwerking tussen de domeinen of een visie op de totale bedrijfsvoering niet de primaire drijfveer voor verandering is binnen de Care. De verandering wordt met name gestuurd vanuit de wens om het voor de eindgebruiker eenvoudiger te maken met één werkomgeving, het applicatielandschap te vereenvoudigen (rationalisatie van het applicatielandschap), kostenbesparing of vanuit een domein zelf, waar dan specifiek gezocht wordt naar een nieuw systeem of optimalisatie. Het komt vaak voor dat een leverancier die al bekend is binnen de organisatie, ook voor andere domeinen wordt onderzocht. Dit geldt voor AFAS, maar bijvoorbeeld ook voor Visma, die als best-of-breed leverancier een uitgebreid scala aan applicaties over de verschillende domeinen aanbiedt.
Belangrijkste bevindingen per domein
Domein Financiën
Voor het voeren van de financiële administratie is leverancier AFAS veruit de grootste partij. 57% van de zorgorganisaties in ons onderzoek maakt hier gebruik van. Exact volgt met 18% en Visma Raet met 14%.
Op het gebied van factuurscanning is de markt versnipperd. Financiële pakketten zoals AFAS en Exact hebben een aanvullende applicatie nodig voor het inlezen en herkennen van facturen. Hier zien we gespecialiseerde leveranciers als ProActive (SpendCloud) en Filelinx. AFAS heeft wel een scanoplossing maar deze wordt nog beperkt ingezet.De factuurgoedkeuring vindt ofwel plaats in de gespecialiseerde applicatie, ofwel in de applicatie voor financiële administratie.
Domein Inkoop
Voor de inkoopadministratie (inclusief bestelportaal) worden veel verschillende applicaties gebruikt. De grootste leverancier is ProActive (43%), gevolgd door AFAS (33%). Een aantal zorgorganisaties geeft aan geen applicatie te gebruiken voor Inkoop (6%).
Opvallend is dat veel organisaties die AFAS gebruiken voor de financiële administratie, niet per se gebruik maken van het inkoopportaal van AFAS. Hier zien we dat vaak andere applicaties worden ingezet, met name ProActive. Wellicht komt dit doordat deze applicaties functionaliteiten bieden op het gebied van factuurscanning of kas&pas (gebruik van betaalpassen voor zakelijke uitgaven), iets wat in AFAS nog beperkt gebruikt wordt (factuurscanning).
Domein Facilitair & ICT
Voor facilitair management is TOPdesk met 45% ruimschoots de grootste leverancier. Facility2 (Wish) volgt met 16% en Building Connections (Planon) en Spacewell (Axxerion) met 10%. De rest is verspreid over meerdere leveranciers. Een behoorlijk aantal zorgorganisaties gebruikt voor facilitair management geen applicatie (8%).
Voor ICT-beheer is TOPdesk vertegenwoordigd met wel 78%. Het resterende percentage is verdeeld over 7 kleinere leveranciers waaronder Freshservice van Freshworks, Mproof en Ultimo.
Domein HRM
Voor personeels- en salarisadministratie bestaat de markt uit twee grote partijen: AFAS is de grootste partij met 65%, gevolgd door Visma Raet 31%.
Voor werving & selectie is de markt meer versnipperd. Hier is AFAS de grootste partij met 24%, gevolgd door Recruitee en Visma Raet (beiden 14%). De overige applicaties zitten onder de 10%. 10% van de zorgorganisaties geeft aan geen applicatie te gebruiken voor werving & selectie. De percentages van AFAS en Visma Raet tonen aan dat ongeveer de helft van de zorgorganisaties kiest voor verdergaande integratie met hun HRM-pakket (mogelijk ook vanuit kostenoverweging), maar dat veel organisaties ook een specialistische applicatie kiezen.
Zorgorganisaties gebruiken een grote diversiteit aan leermanagementsystemen. In ons onderzoek is dit uitgevraagd in het proces Talentmanagement. Zo'n 29% van de zorgorganisaties geeft aan hier geen applicatie voor te gebruiken. Dat kan komen doordat Talentmanagement niet gedefinieerd is als een leermanagementsysteem. De genoemde applicaties liggen dicht bij elkaar in percentages. De grootste zijn Noordhoff (12%), Infolearn (10%), SDB Groep (10%), en Visma Raet (10%).
Domein Roosteren
In 2022 gaven we met een uitvraag onder alle roosterleveranciers in onze publicatie Roosteren in de Zorg al inzicht in de marktverdeling binnen dit domein. Binnen dit recente bedrijfsvoeringsonderzoek onder zorgorganisaties is het proces roosteren ook uitgevraagd. We zien hierin vergelijkbare resultaten. De grootste partij is Nedap, die binnen het ECD ONS ook een roostermodule aanbiedt. De grootste roosterleveranciers zijn SDB en ORTEC, gevolgd door Intus. Binnen de extramurale zorg zien we daarnaast Ecare veel terugkomen, zij bieden binnen hun ECD een roostermodule specifiek voor deze zorgvorm.
De positionering van het roosterproces verschilt per organisatie. We zien binnen veel organisaties een zoektocht naar de meest efficiënte en kwalitatieve manier om dit proces te ondersteunen, passend binnen de besturingsfilosofie van de organisatie en bij de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt. Dit bepaalt de mate van regie en invloed van medewerkers binnen dit proces.
Op het moment dat de organisatie een ECD in gebruik heeft met een roostermodule, zoals Nedap (ONS) en Ecare (Puur) zien we dat voor het roosteren van de intramurale en extramurale zorg verschillende keuzes worden gemaakt:
- Alle zorgvormen roosteren in de roostermodule van het ECD.
- Alle zorgvormen roosteren in een aparte roosterapplicatie.
- Extramurale medewerkers roosteren in de roostermodule van het ECD en intramurale medewerkers roosteren in de roosterapplicatie.
Hierbij spelen verschillende overwegingen een rol:
- De directe relatie tussen de extramurale zorg en de cliëntplanning (in het ECD) en mogelijkheden tot het realiseren van een koppeling met het ECD.
- Flexibele inzet (zowel vaste medewerkers als flex) over de intramurale en extramurale zorg heen, die reden geven tot roosteren in één applicatie.
- Afweging tussen best-of-suite (lagere kosten en beheer bij roosteren in ECD) versus bestof reed (meer functionaliteit in een specialistische roosterapplicatie).
Om hier meer zicht op te krijgen, hebben we in kaart gebracht welke keuzes de zorgorganisaties in onze inventarisaties maakten. Waar we een aantal jaar eerder nog signaleerden dat er een ontwikkeling gaande was naar het uit elkaar trekken van de roostering van de intramurale en extramurale zorg, zien we nu juist dat steeds meer organisaties ofwel kiezen voor het volledig roosteren in de roosterapplicatie (45%) ofwel in de roostermodule van het ECD (32%). 21% van de organisaties heeft dit wel uit elkaar getrokken (intramuraal in roosterapplicatie, extramuraal in ECD).
Buiten beschouwing van deze bedrijfsvoeringinventarisatie zijn de andere applicaties die binnen de personeelsplanning worden gebruikt, zoals capaciteitsmanagement, optimaliseren van dienstenpatronen, platformen voor de inzet van flex en het plannen van behandelafspraken. Ook hier zien we steeds meer specialistische oplossingen voor ontstaan, die we bij een volgende inventarisatie graag voor u in kaart brengen.
Blik op de toekomst
De inrichting van bedrijfsvoeringsprocessen is binnen de Care steeds vaker onderwerp van gesprek. Waar het applicatielandschap voor de verschillende domeinen nu nog aardig versnipperd is, zien en horen we dat organisaties bezig zijn met nieuwe implementaties en applicatierationalisatie. Ook leveranciers staan niet stil, zij ontwikkelen integrale oplossingen of bieden applicaties die goed met elkaar kunnen koppelen.
We zijn benieuwd hoe dit zich de komende jaren ontwikkelt. En of de trend van het inzetten van een integrale oplossing over meerdere domeinen, die zich in de Cure duidelijk manifesteert, ook doorzet binnen de Care. Maar belangrijker nog, of domeinen steeds meer geïntegreerd gaan samenwerken, data uitwisselen en daarmee procesoptimalisatie waarborgen.
We brengen u graag met een volgend onderzoek weer op de hoogte.
Verantwoording
M&I/Partners heeft in 2023 een onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van bedrijfsvoeringapplicaties binnen de Care.
Het onderzoek is uitgezet onder de 200 grootste organisaties in de gehandicaptenzorg en ouderenzorg. Hiervan hebben 51 organisaties de inventarisatie ingevuld. We hebben dit onderzoek eerder in 2021 uitgevoerd, toen reageerden er 38 organisaties. Omdat dit deels andere respondenten waren en de steekproef niet groot genoeg is, hebben we geen conclusies getrokken over verschillen in marktaandeel van de leveranciers ten opzichte van de vorige inventarisatie. Ons onderzoek geeft een indicatief beeld van het applicatielandschap voor bedrijfsvoering binnen de Care. De gerapporteerde percentages en bevindingen zijn niet bedoeld als harde conclusies, maar bieden richting voor keuzes waar zorgorganisaties voor staan.
Terug naar het overzicht
Maak kennis met
Gerelateerde publicaties
Bij M&I/Partners krijgen we veel vragen en opdrachten met betrekking tot bedrijfsvoering. Wat verstaan organisaties daar nu precies onder? En op welke vlakken van bedrijfsvoering liggen de grootste ambities en wensen? In onderstaande blog toetsen wij onze eigen ervaringen aan de uitkomsten van een inventarisatie binnen Care organisaties.
Lees verder