Patiëntportalen ziekenhuizen nog erg beperkt


Slechts een klein deel van de ziekenhuizen heeft een uitgebreid patiëntportaal voor zelfmanagement. Dat zal de komende jaren snel veranderen, verwacht M&I/Partners.

Onderzoek patiëntportalen

M&I/Partners heeft onderzocht hoe uitgebreid de patiëntportalen van ziekenhuizen zijn (bekijk het onderzoek). ‘De volwassenheid van patiëntportalen valt nog erg tegen’. ‘Slechts acht procent van de ziekenhuizen heeft een uitgebreid patiëntportaal. Inzage in het medisch dossier is mogelijk bij 2 procent van de algemene ziekenhuizen, 18 procent van de topklinische ziekenhuizen en 50 procent van de umc’s.’ Desondanks verwacht M&I/Partners dat het aantal patiëntportalen van ziekenhuizen en beschikbare functionaliteiten in 2015 en 2016 een grote vlucht zal nemen. Bekijk het overzicht van patiëntportalen per ziekenhuis.

Umc’s koploper

De umc’s lopen voorop wat betreft het patiëntportaal en regie van de patiënt in het zorgproces. ‘Daarnaast zien we dat ziekenhuizen die met het epd/ZIS van Epic werken, het meest vooruitstrevend zijn in de ambitie van inzicht voor de patiënt. Chipsoft is echter bezig met een inhaalslag. Het UMC Utrecht fungeert hierin voor ChipSoft als een van de launching customers.’

Uitbreidingen van het portaal

In de toekomst is de verwachting dat patiëntportalen meer gaan samenwerken met verschillende devices als ECG-stickers of smartphones. Dat kan direct ofwel via integratieplatformen als Apple Healthkit of het platform van Philips. Epic biedt al de mogelijkheid om een smartphone te koppelen, maar in Nederland is daar nog geen implementatie van bekend. De koppeling met een persoonlijk gezondheidsdossier (PGD) is ook nog nergens beschikbaar. Reshape is in samenwerking met Philips wel bezig met een pilot om een PGD aan te bieden middels “Hereismydata” en kan men dit koppelen aan het EPD/ZIS.

M&I/Partners heeft in februari 2015 onderzoek gedaan naar de stand van zaken met betrekking tot patiëntportalen bij Nederlandse ziekenhuizen. Ontdek de resultaten van het vervolgonderzoek in 2016.



Terug naar het overzicht

eHealth in uw organisatie tot een succes maken?

De 'eHealthreis: een praktische gids naar succes' geeft u stapsgewijs korte en duidelijke antwoorden.

Naar de eHealthreis

Gerelateerde publicaties

Wie betaalt de kosten van de zorg in Nederland? Dat was daarbij de centrale vraag. In wezen een simpele vraag, dus het antwoord – zou je denken – kan ook simpel zijn. De zorg is complex. Wie doet wat en wanneer om de patiënt beter te maken? Het moet anders, en naar mijn idee speelt de overheid daarbij een grote rol. Geen enkele andere partij heeft immers zo’n grote regelmacht. 

Lees verder

De inzet van ICT en technologie in zijn huidige vorm heeft te maken met standaardisatie en een vermindering van de keuzevrijheid. De patiënt is gebaat bij netwerkzorg, uitgevoerd door artsen die gegevens uitwisselen en zo de behandeling op een hoger plan brengen. Dat betekent: de gegevens invoeren op de manier die het systeem vraagt. 

Lees verder