De Modelgemeente heeft verschillende maatregelen genomen om aan de hulpvragen van haar inwoners tegemoet te komen.
- Het aanbieden van algemeen toegankelijke voorzieningen gericht op participatie en het voorkomen van lichte en zwaardere hulpverlening.
- Het verminderen van de complexiteit van het stelsel van voorzieningen om de administratieve lasten voor ambtenaren, hulpverleners en burgers te verminderen, zodat meer tijd overblijft om de inwoner écht te kunnen helpen.
- Het inzetten op preventie, positieve gezondheid, (om)scholing en gezonde leefstijl van inwoners.
- Het organiseren van laagdrempelige toegang tot beschikbare voorzieningen via sociale (wijk)teams.
- Het herontwerpen van processen in het sociaal domein vanuit klantreizen.
- Het werken aan integrale dienstverlening door samenhang en samenwerking toe te passen.
- Het faciliteren van een integraal klantbeeld om hulpvragen beter en proactiever uit te voeren.
- Het werken met één loket waar inwoners terecht kunnen voor hun zorgvraag en waarbij er wordt samengewerkt met ketenpartijen.
- Het aanbieden van digitale toegang via 'MijnModelgemeente' voor ondersteuning en het toevoegen van gegevens aan het integrale klantbeeld.
- Het geven van meer regie aan inwoners over hun gegevens en hulpverlening, onder andere door het aanbieden van eHealthapplicaties en een Persoonlijke Gezondheidsomgeving (PGO). Bij het selecteren van deze tools is rekening gehouden met de digitale vaardigheid van de inwoner en diens wensen en eisen en is gekeken naar welke tool bij welke soort dienstverlening past.
ICT-begroting Werken vanuit klantperspectief
Begroting incidenteel Projectleiding WAMS Projectleiding VUM Projectleiding eHealth en PGO Implementatiekosten eHealth en PGO Implementatiekosten matchingssoftware Incidentele kosten klantreizen zitten (Dienstverlening) Incidentele kosten MijnModelgemeente |
€ 50.000 € 50.000 € 20.000 € 20 per inwoner € 25.000
€ 80.000 |
Begroting structureel Kosten gebruik eHealth en functioneel beheer Kosten gebruik matchingssoftware en functioneel beheer Structurele kosten klantreizen (naar Dienstverlening) Structurele kosten MijnModelgemeente (naar Dienstverlening) |
€ 25.000 € 10.000 € 10.000 |
Toelichting ICT-begroting
We gaan bij de projectleiders uit van een senior medewerker schaal 10 gedurende een jaar. De projectleider eHealth is 0,2 fte. Uitgangspunt is dat de eHealthtoepassingen, PGO en matchingssoftware cloudapplicaties zijn. De coördinator WAMS is een nieuwe rol in de gemeente. Wij gaan uit van vier sprints van € 20.000 om toegang, inzicht en formulieren in MijnModelgemeente te realiseren.